Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta raditorer till Fläktkonvektor  (läst 1322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AbbeWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta raditorer till Fläktkonvektor
« skrivet: 26 september 2018, 11:17:07 »
Hej, jag har två stora rum med stora fönster som haft/har ett element per fönster. Men nu har vi renoverat och satt in golvvärme i de mindre rummen på samma våning.
Skall jag behålla elementen eller byta till fläkt konvektorer? Varför jag frågar är för att slingan från pumpen är borta då övervåningens element togs bort och byttes mot golvvärme.
Att ersätta det kostar ca 25-30 000:- och ett par fläktkonvektorer kostar bara 6000:- + installation~ca 5000:-

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta raditorer till Fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 26 september 2018, 11:34:10 »
Hej!
Nu är jag inte riktigt med?
2 stora rum + några mindre rum i övervåning.
I de mindre rummen byttes det till golvvärme.
I de större rummen så ??
För att få tillbaka radiatorerna i de större kostar det 25-30 kkr??
Vad har man gjort egentligen, har någon tänkt alls?
Eller är det golvvärme i de stora rummen med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AbbeWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta raditorer till Fläktkonvektor
« Svar #2 skrivet: 26 september 2018, 12:07:20 »
Dåligt beskrivet antar jag, och jag är ju novis både på VP och hus.
Undervåningen har 5 rum och en hall/passage fram till bak ca 10m.
Stor hall, Badrum och Kök samt passage ~70kvm totalt har nu golvvärme som inte är driftsatt för golven har torkat till förra veckan typ.
De återstående rummen är ~80 resp 60kvm och är gamla skolsalar.
Sen är det en övervåning på ca 150kvm där LK räknat på golvvärme.
Frågan gäller alltså de två stora rummen vars radiatorer nu är oanslutna. Anslutning finns men rören som gick mellan över och undervåning är borttagna och med det måste de dras nytt.
Räknar man med material från Rinkaby rör el Hornbacj samt 1 dag + VVS bil per rum blir det 25-30000:-

Så min fråga, eftersom skolsalarna inte skall vara kontor eller bostad utan Atelje och verkstad, element eller fläktkonvektor?

Tacksamma hälsningar
/A
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta raditorer till Fläktkonvektor
« Svar #3 skrivet: 26 september 2018, 14:20:56 »
OK, man har alltså rivit bort de gamla ledningarna och radiatorerna då man ansett att det måste dras nytt i alla fall.
Lite synd kan jag tycka, gamla sektionsradiatorer har sin charm.

Antar att skillnaden i kostnad gäller typ 2 fläktkonvektorer eller typ 6 vanliga radiatorer (eller hur många fönster det nu är)?
Om fönstren inte är ersatta av moderna 3-glas så kommer det bli kallras utan radiatorer.
Annars så kan det funka med fläktkonvektorer, snåla inte med storleken i så fall, bästa läget är om de ger tillräckligt med värme på lågfart så inte bruset blir öronbedövande.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!