Hej alla.
Första gången jag skriver på detta forum och är inte särskilt kunnig i detta ämne tyvärr (därför postar jag här för att ta del av eran expertis) och försöker läsa på.
Lång historia kort, min CTC Echoheat från 2004 sjunger på sista versen (installerad när vi köpte huset 2014), efter service denna vecka konstaterades att temperaturen på hetgas varierar kraftigt och att filter och antagligen kompressor behöver bytas. Ca 30.000 i kost enligt de 2 första offerterna som kommit in. Sneglar nu på att byta hela pumpen då det känns saftigt med tanke på nuvarande pumps ålder.
Har läst på detta forum om olika modeller men har fastnat lite för Daikin eller liknande som har inverter drift då jag fått för mig att det skulle passa mina förutsättningar:
Borrhål 2*90m
Mexi tegel hus 1972. Nytt tak, tre glas fönster, ny dränerat
125+125 m2 (boende inredd källare)
Vattenburet enrörs system (stora radiatorer , största är närmare 200*60)
Sjävdrag
Förbrukning idag ca 17000-18000 totalt (har inte kunnat separera värme och hushållsel med den data jag har)
3 vuxna 2 barn i hushållet
Jag har inget passiv hus men känner att det är hyfsat bra på att hålla värmen.
Hoppas på lite tips om jag är inne på rätt spår eller inte.
Jag har begärt in fem offerter på blandade märken varav endast tre vill träffas och titta hur det ser ut. Två kommer maila utan att titta vilket jag tycker verkar lite oseriöst med tanke på kostnad och förutsättningar.
Jag är som sagt inte särskilt kunnig i detta ämne och behöver en helentreprenad, samt något som inte är för knöligt att sköta då jag har tummen mitt i hand.
/Fredrik