0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För visst blir det fel värden om jag finjusterar när vp ligger på kanske 30c och 3kw i uteffekt?
Har du flödet till radiatorerna direkt från värmepumpens interna cirkpump?Är värmepumpens cirkpump deltaT-styrd?Om svar ja på dessa frågor, har du förmodligen svårt att få till en fungerande värmekrets.
Japp, det går att manuell köra olika effekter på kompressorn och även CP.Jag har låst framledning på max 47 och vi hade som kallast -38 något förra vintern och då låg jag på 45-46c har jag för mig så kallare än så har vi som aldrig. Därikring borde dut ligga, då ligger kompressorn på ca 8-9kw något.Men då ligger cp på ca 70% har jag för mig.Då borde jag alltså kunna manuellköra kompressorn på ca 9-10kw och cp på 70% låta den gå en timme eller så och sedan börja mäta och justera in radiatorerna då. Alternativt ställa upp börvärde på 45c och låta VP jobba upp sig till stabilt värde och sen mäta..? Höll på med detta förra vintern så jag vet ungefär hur elementen ska vara, men nu har jag förhoppningsvis ännu bättre flöde i rören efter rengöring Jag har ganska små radiatorer i vissa rum så dom måste gå med lägre delta 3-5c för att få maxeffekt i dom rummen men då får dom större elementen gå med ca 5-7c. Har även 2st fläktkonvektorer som jag egentligen är osäker på vad som är bäst att ha för delta på, ska dom ha lågt eller lite högre så man får ner totalen?Dom enda termostaterna jag hade aktiva är dom som sitter i fläktkonvektorerna.Sedan får jag väl som ni säger finjustera i vinter när det är svin kyla. För visst blir det fel värden om jag finjusterar när vp ligger på kanske 30c och 3kw i uteffekt?COP, vad ger bäst.. Lågt eller högt delta?? Med högt delta så måste jag ju öka framledningen för att få samma värme. Antar lågt delta är då att föredra..? 5c över VP..? Har även 3st värmegolv på totalt ca 60m2. Med separata LK minishuntar, ska man låta dessa gå med högt eller lågt delta? Matar ett fristående garage via kulvert så där kan jag ju få ner returvattnet rejält. Även via den ena fläktkovektorn då den är i ett annat garage.
Lexus, hur tycker du att det skall vara konstruerat, kör IVT/Bosch fortfarande med bypass som standard?Har för mig att jag läst att de gått över till obligatorisk tanklösning, stämmer det?