Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Plötsligt elbilsproblem  (läst 2825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
Plötsligt elbilsproblem
« skrivet: 27 augusti 2018, 13:40:39 »
Igår kom jag hem till hamnen efter 4 dagar till vår elbil (Melex arbetsfordon) och börjar köra hemåt. Trögt. Orkar knappt uppför en backe son normalt inte är något problem. Väl uppe accelererar den ytterst tveksamt. Batterimätaren visar på full laddning. På frihjul i nedförslut rullar den på bra.

Laddar batterierna under natten. Ingen skillnad idag, så nu får den vila tills felet är åtgärdat.

Vad har hänt?
Den funkade som vanligt när jag körde den för 4 dagar sedan och stängde allt och låste den.
(Bortsett från att jag åkt taxi i Stockholm i förrgår natt och upplevt senaste årsmodellen av Tesla, chaffisen demonstrerade den enorma datorpanelen, instrumentering mm, men framförallt accelerationen, vi var 5 personer i bilen, man pressades bakåt precis som i starten av ett jetplan...)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 675
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2018, 15:40:50 »
Den känner väl att du har varit "otrogen" och suttit i en Tesla  dontknow
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1938
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2018, 16:18:39 »
Igår kom jag hem till hamnen efter 4 dagar till vår elbil (Melex arbetsfordon) och börjar köra hemåt. Trögt. Orkar knappt uppför en backe son normalt inte är något problem. Väl uppe accelererar den ytterst tveksamt. Batterimätaren visar på full laddning. På frihjul i nedförslut rullar den på bra.

Laddar batterierna under natten. Ingen skillnad idag, så nu får den vila tills felet är åtgärdat.

Vad har hänt?
Den funkade som vanligt när jag körde den för 4 dagar sedan och stängde allt och låste den.
(Bortsett från att jag åkt taxi i Stockholm i förrgår natt och upplevt senaste årsmodellen av Tesla, chaffisen demonstrerade den enorma datorpanelen, instrumentering mm, men framförallt accelerationen, vi var 5 personer i bilen, man pressades bakåt precis som i starten av ett jetplan...)

Troliga fel:
Åska eller fukt har djävlats med följande:

"Gaspedalens" lägesgivare och/eller ev. "gaswire".
Laddningsregulatorn.
Spänningsmätaren.
Strömregulatorn.
Nån lindning på motorn som brunnit.
Sen kan styrdatorn ha fått sig en smäll!

Ska googla lite på Melexfel!


Vad är det för modell och årsmodell?

Går den i normal hastighet när du backar?
« Senast ändrad: 27 augusti 2018, 16:33:29 av kWhalp »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2018, 17:49:33 »
Troliga fel:
Åska eller fukt har djävlats med följande:

"Gaspedalens" lägesgivare och/eller ev. "gaswire".
Laddningsregulatorn.
Spänningsmätaren.
Strömregulatorn.
Nån lindning på motorn som brunnit.
Sen kan styrdatorn ha fått sig en smäll!

Ska googla lite på Melexfel!


Vad är det för modell och årsmodell?

Går den i normal hastighet när du backar?
Tack kWhalp!
MELEX 252 48volt årsmodell 2004. 
Den backar lite effektivare än framåt, men inte lika kraftfullt som vanligt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2018, 18:05:13 »
Har den flera motorer? Kan man i så fall hissa upp den och se om alla driver?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2018, 18:45:30 »
Har den flera motorer? Kan man i så fall hissa upp den och se om alla driver?
Haha, nej Purjo__ det är ingen Tesla..Polsk high tech från 2000 talet eller tidigare?.....en motor driver bakhjulen via kardan.
« Senast ändrad: 27 augusti 2018, 21:22:37 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2018, 22:30:41 »
Ja, det är ju mer high tech (fler mekaniska prylar) än om det hade suttit en motor i varje bakhjul...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2018, 10:58:57 »
Koppla in en vanlig digitalmultimeter och mät batterispänningen med den under körning, se om spänningen sjunker kraftigt vid gaspådrag. Kolla om det verkar gå varmt och bli spänningsfall i några anslutningar på vägen från batteri via fartreglage till motor.
Om motorn är en kollektormotor, kolla att det är rent och fint kring kolhållare och kollektor, inget kol som är slut, inga tecken på kraftiga ljusbågar eller brännskador på kollektorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2018, 11:58:01 »
Tack för all input!
Nu har jag haft en reparatör på kort besök. Han reser tyvärr bort en dryg vecka, men körda bilen lite bakåt och framåt och menade att 99% säkerhet så är potentiometern som gaspedalen påverkar defekt. Jag får väl vänta tills han är tillbaka för att kontrollera om han har rätt eller söka efter annan felkälla.

 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
SV: Plötsligt elbilsproblem
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2018, 23:56:14 »
Så var det. Nu har bilen ny potentiometer och reagerar normalt på gaspådrag, men rycker igång från noll. Inställningsfråga dvs ska ha ett pot.-läge som ger max motstånd vid gaspedalberöring...
Hela arrangemanget sitter dessutom numera bara fast i golvgummimattan eftersom plåtgolvet är bortrostat.
Har lagt in en lös 3mm plåt under gummimattan, köpt en ny elbil(arbetsfordon) och sålt den gamle efter 1h på lokal FB-site.

Tack för ert intresse och era förslag till felsökning!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!