Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Föra över fastighet till AB  (läst 831 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dlingman

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Föra över fastighet till AB
« skrivet: 01 augusti 2018, 17:01:41 »
Har köpt en liten fastighet i en svensk medelstor stad. Fastigheten har 6 lägenheter samt två st bostadsinredda gårdshus. Jag har köpt fastigheten med intjänade medel från företagare (enskild firma) men känner nu att det kommer bli ganska mycket omsättning och funderar på att placera det hela i ett aktiebolag istället. Information om hur man gör rent tekniskt/juridiskt har jag hittat här och här men jag blir inte klok på de skattemässiga bitarna. Blir det en fördel för mig att driva fastigheten inom ett AB. Eftersom jag ska bo med min familj i en av lägenhetena så undrar jag också om jag måste ta ut hyra av mig själv till Bolaget? Jag antar det. Eller är det fördelaktigare att skatta det som en förmån? Om någon har bra länkar att hjälpa till med vore jag tacksam. Har läst på skatteverket men får huvudvärk.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 27059
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Föra över fastighet till AB
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2018, 07:48:31 »
AB ger ju den fördelen att en del av vinsten kan plockas ut som utdelning.
Exakt vilket förhållande mellan utdelning/lön man ska ha vet jag inte med det går att räkna på.
Jag tror att förmånsbeskattning blir billigare totalt än att betala in hyra till AB, jag är inte 100.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad putte82

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 789
SV: Föra över fastighet till AB
« Svar #2 skrivet: 03 september 2018, 21:45:11 »
Jag äger mina fastigheter som privatperson men driften har jag i ett aktiebolag. Ska bolaget äga fastigheten åker du på drygt 4% stämpelskatt som nog känns extra jävlig då du redan betalat som privatperson en gång. Enligt min revisor är det fördelaktigt att äga fastigheter privat, frågade dock inte varför.

Så du kan om du vill fortsätta äga det som privatperson men få alla inkomster och utgifter i bolaget. Förutom kommunens VA och vissa fjärrvärmeleverantörer som envisas med att enbart skicka till fasighetsägaren. Dom kostnaderna kan du dock debitera aktiebolaget.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?