Hejsan!
Jag har varit väldigt skeptisk mot solceller och är det fortfarande i den aspekten att det är osäkert vad man får betalt för elen i framtiden, vilket äventyrar investeringen ekonomiskt. Men av andra anledningar tycker jag det börjar kännas intressant men har en del funderingar också.
1. På en av de tilltänkta fastigheterna har jag sänkt elförbrukningen rejält, vilket är bra men då har istället priset per kWh el ökat, åtminstone nu på sommaren. Detta ökar ju avkastningen.
2. Då hyresintäkter är momsfria har jag inte så mycket moms att dra av med, vilket gör att jag får betala massa moms, vilket känns tråkigt. Och om jag minns rätt så är det moms på försäljningen av egenproducerad el? Vilket ju blir värdefullt.
3. Hyresintäkter är semipassiva men jag börjar allt mer uppskatta helt passiv inkomst och därmed sänker avkastningskravet.
4. Eftersom fastigheterna ändå har en del förbrukning även sommartid och då högst förbrukning dagtid, så skulle åtminstone en mindre anläggning ändå vara relativt säker investering även om man inte får bra betalt för elen i framtiden.
5. Jag älskar att varje dag följa den minskade förbrukningen, nästan en besatthet att öppna appen varje morgon