0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vet du att det var aktivt/levande mögel.....eller var det torrt och gick att borsta bort?
Svartmögel uppstår av fukt, det kan vara så att de gamla fönstrena var otäta eller så pass dåliga att fukt kondenserade på insidan och rann ner.Det sprider sig bara om det är fukt i väggarna.Du skriver att du bytt ett fönster som monterats för 3 år sen?Varför?Var det inget mögel där då (för 3 år sen)?I så fall är det svårt att bevisa att felet fanns för 7 år sen, det kan ha uppkommit om fönsterbytet för 3 år sen utfördes felaktigt?Det är en relativt enkel sak att mäta fuktkvoten i väggarna, en sån här grej från Classe i Sjön funkar hyfsat.https://www.clasohlson.com/se/Fuktkvotsm%C3%A4tare/36-6901
Obehandlat trä får mögelprickar ganska snabbt. Det är inget att vara rädd för...
Det har du rätt i, jag skulle typ lacka eller måla fönstren.Det är inte så trevligt med svartmögel, man kan utveckla allergier av skiten.
Jag bytte ett två till tre glass fönster för tre år sedan då dem gamla var lite gamla, och möglet var där när vi bytte ut fönstret men jag hade ingen aning om det kan sprida sig och gör några problem innan en hantverkare har sagt att det är farligt och att jag borde ta kontakt med försäkringsbolaget, men vill vara säker att dem ersätter då jag kommer förmodligen få svar att dem inte ersätter detta om jag inte är säker att det går att ersätta.Jag hade ett ärende förut när min elcyckel blev stulen och handläggaren sade att dem ersätter inte om jag inte har kvar original kvitto men ändrade sig när jag överklagat.Den där instrument mäter jo fukt i väggen men finns det inte något som mäter mögel i luften?
Det är inte själva mögelsporerna som orsakar allergier utan toxiner som möglet tillverkar när det växer.Det finns utbildade mögelhundar som kan hitta mögel.Man brukar mäta RF i luften (som bör vara under 70 %) men om fukt kommer in i väggen utifrån så måste man mäta direkt på väggen och där är gränsen ca 15 % fuktkvot som man bör hålla sig under.Sen borde du fråga försäkringsbolaget innan du dömer ut dom.