0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Batterilagring av el kommer att bli ett krav om vi skall lyckas ställa om till förnyelsebar energi. (Sol, vind och vatten som i mångt och mycket ger intermittent energi)
Jag har ingen koll på hur mycket URAN som finns, men det är ju trots allt en ändlig resurs.En total utbyggnad av kärnkraft i alla nationer skulle troligen innebära att livsbetingelserna på planeten skulle skadas för oöverskådlig framtid, så ett visst fog för en negativ folkopinion är väl berättigad kan jag tycka.Fast det kanske inte är värre än med dvärgbandmask, terror eller annat, vi får bara anpassa oss efter att det kan vara farligt att äta viss mat eller vistas på vissa platser som är kontaminerade.
Som regelverket är idag och med rätt elleverantör som betalar bra för levererad el så finns ingen anledning att lagra energin med hjälp av batterier. Energiförluster samt begränsad kapacitet gör det omöjligt att räkna hem. Har Vattenfall idag som betalar aktuellt spotpris + 40 öre/kWh och skattereduktion på 60 öre/kWh. Ger mer för såld el än vad jag betalar för elen jag köper in.
Dagens spotpris ligger på 41,9 öre/kWh vad jag förstår. https://elen.nu/Så du får 81,9 öre/kWh? Det är ett bra pris för Sverige skulle jag säga. Tyskarna kan t.ex. fortfarande sälja sin el för över 1,2 kr/kWh vad jag förstår och priset är garanterat på 20 år.Har hört att priserna på dessa system fortsätter nedåt, men även solcellerna blir allt billigare och effektivare.
Jag nämnde även skattereduktionen på 60 öre, fick beskedet om förra årets produktion från nätägaren för någon vecka sedan som de rapporterat in till Skattemyndigheten. Detta sker per automatik, jag behöver inte göra något själv. 2018 har börjat bra efter att snön äntligen rasade av panelerna, se länken nedan till anläggningen. Bidraget från staten för materialet och arbetskostnaden fick jag för 1 månad sedan. Länsstyrelserna fick ju extra pengar efter att regeringen beslutade om ökade satsningar till förnyelsebara elinvesteringar och dessutom, eftersom beslutet togs efter årsskiftet, så fick jag 30% i bidrag i stället för de 20% som gällde vid ansökningstillfället.