Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny värmeanläggning - möjlighet för avstängning av enskilda stammar?  (läst 2011 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. Bilplåtare samt Atmel-fantast på fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Hej på er!

Jag projekterar/dimensionerar vårt nya vattenburna värmesystem, som består av 31 radiatorer samt ett antal golvvärmesslingor
utspridda över totalt tre våningsplan (källarvåning, bottenvåning och övervåning).

"Version 1" har jag delat upp i två stamledningar, där ena stammen försörjer KV+BV, medan den andra försörjer BV+ÖV. Övervåningen används dock ej kontinuerligt, utan tjänar mer som gästutrymme, varför jag funderar på att i "version 2" av min design försörja den från en egen stam i stället (och på vis kunna tappa ur radiatorkretsen på vinterhalvåret om våningen skulle stå oanvänd då, för att spara energi genom att inte behöva skicka runt varmvatten till ÖV). Samtliga stammar är tänkta att grena av från en och samma tilloppsledning i pannrummet, där stamventilerna också är tänkta att sitta.

MEN, då funderar jag på hur avstängningen kommer att fungera i praktiken, egentligen... Kommer jag att kunna stänga av stammen till ÖV och slippa justera om resterande två stammar på samma gång för att bibehålla optimal värme på dessa (med tanke på att det totala flödet ändras)? Eller kan man hantera skillnaden i enbart inställningen av cirkpumpen?

Som jämförelse kan det nämnas att den kombinerande effekten på stammarna är 30,4kW, varav ÖV står för ~3,5kW.

Summa summarum, vad tycker ni? Låter detta förnuftigt, eller är det käpprätt åt skogen? Buu eller bää?? :-)  Sc:,h

Tacksam för alla synpunkter, erfarenheter och tips på förhand! :-)

/Aron

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
Hej på dig!
Min version 0:
Jag har sovrummen på övervåningen kallställda med termostaterna ställda i frostfritt läge. Det läcker så mycket värme upp dit att rumstempen där är 15-17grader när jag har 21 grader i bottenvåningen. Jag bryr mig alltså inte om att tömma de radiatorerna och det skulle nog gå att stänga stammen dit upp helt.
Obs dock att isoleringen i bjälklaget är 80 år gammal och består av sågspån dvs hopsjunken till halv bjälklagshöjden dvs dålig samtidigt som alla väggar och vindsvåningen är tilläggsisolerade....
Din effektfördelning tyder på att du har värmeläckage från våningarna under 3:an
« Senast ändrad: 27 mars 2018, 18:01:25 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har du radiatorer så kommer de nog att rosta nåt fruktansvärt invändigt om du dränerar det under delar av året.
Jag skulle i alla fall aldrig tänka tanken.
Bättre då att ställa termostaterna i frostskyddsläge.

Eller, om du har fina grundflödesventiler (lättjusterade) strypa flödet över dessa radiatorer rejält när du vill ha kallare där, då skyddar du dig kanske också mot kalldrag/dålig isolering och den frysrisk det innebär i ett äldre hus.

Ett annat alternativ är att ha den delen av systemet fyllt med frysskyddsmedel och ha en mellanväxlare och en extra cirkpump, det blir dock ganska dyrt, och det känns som lite overkill då bopakloster troligen har rätt rörande värmeläckaget som kommer att värma övervåningen oavsett om du vill det eller ej.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. Bilplåtare samt Atmel-fantast på fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Har du radiatorer så kommer de nog att rosta nåt fruktansvärt invändigt om du dränerar det under delar av året.
Jag skulle i alla fall aldrig tänka tanken.
Bättre då att ställa termostaterna i frostskyddsläge.

Eller, om du har fina grundflödesventiler (lättjusterade) strypa flödet över dessa radiatorer rejält när du vill ha kallare där, då skyddar du dig kanske också mot kalldrag/dålig isolering och den frysrisk det innebär i ett äldre hus.

Ett annat alternativ är att ha den delen av systemet fyllt med frysskyddsmedel och ha en mellanväxlare och en extra cirkpump, det blir dock ganska dyrt, och det känns som lite overkill då bopakloster troligen har rätt rörande värmeläckaget som kommer att värma övervåningen oavsett om du vill det eller ej.
Tackar för svaren! Skrotar idén med dräneringen och siktar på att dra ner termostaterna i stället. Frågan som dyker upp i samband med detta (på grund av flödesändringarna som uppstår då man drar ner ett antal termostater) är då om jag ska använda konventionella stamventiler (ex. STA-D), eller satsa på automatiska diton (typ ASV-PV: https://www.rskdatabasen.se/kategori/automatikstyrventiler/sjalvverkande-ventiler/tryckreglering/asv-pv-plus-5406512-22)? Vad anser ni? :-)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9819
  • Karma +19/-4

(och på vis kunna tappa ur radiatorkretsen på vinterhalvåret om våningen skulle stå oanvänd då, för att spara energi genom att inte behöva skicka runt varmvatten till ÖV).
En bekant köpte för många år sedan ett sommarhus (hus för att stuga för tankarna till något litet) som hade stått tomt några år. För att radiatorsystemet inte skulle frysa när huset stod ouppvärmt hade man dränerat systemet på vatten. Det var sektionsradiatorer så det blev en skvätt vatten kvar nertill i varje sektion. När man skulle fylla på vatten visade sig att alla radiatorer hade korroderat sönder vid vattenytan. Alla behövde bytas. Rören klarade sig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. Bilplåtare samt Atmel-fantast på fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
En bekant köpte för många år sedan ett sommarhus (hus för att stuga för tankarna till något litet) som hade stått tomt några år. För att radiatorsystemet inte skulle frysa när huset stod ouppvärmt hade man dränerat systemet på vatten. Det var sektionsradiatorer så det blev en skvätt vatten kvar nertill i varje sektion. När man skulle fylla på vatten visade sig att alla radiatorer hade korroderat sönder vid vattenytan. Alla behövde bytas. Rören klarade sig.
Ojdå. Har några gamla radiatorer i huset som jag har tänkt återanvända. Dessa har stått dränerade i ett tiotal år, hoppas att de går att använda (ska lämna de på blästring & lackering, så får vi se om de klarar eldprovet) :-D

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!