Hello, det börjar närma sig installation i mitt huvud av ett FTX system i ett hus vi snart flyttar in i. Enplanshus med källare från 71. 112+112m2 med bergvärme. Källarens väggar består av blåbetong, ej i bjälklag eller väggar plan 1.
3mån radonmätning är gjort, och årsmedelvärdet är 280bq.
Huset har väldigt dålig vent, tilluftventiler saknas i sovrum m. m. Man känner verkligen att luften står still i huset.
Har läst ögonen röda om både radon och om vilka åtgärder man bör göra. Vissa tycker att mer tilluft med hjälp av mer ventiler räcker, samt nån frånluft fläkt.
Men vi vill satsa på ett riktigt bra system som FTX.
Vi har plats i källaren/pannrum. Men känns ändå som att vinden blir smidigast, dock är det lösull i vinden , inget fel i det. Men att kräla där är mindre sköj..
Till mina funderingar: Radonbidraget återinförs den 1 juli iår, 25000kr. Går detta kombinera med rotavdrag?.
Går det nyttja radonbidraget även om jag skulle installera själv?
sen är det ju tydligen 2 världar när man kommer till aggregat när man har radon, roterande aja baja enligt vissa.
EC fläktar är det som gäller idag enligt det jag läst.
Det är träbjälklag i huset, så att dra rör borde gå hyffsat lätt, lite lurigt ner till källaren kanske, men det finns en del garderober man kan fula in sig i.
Det kanske inte ens är värt att göra jobbet själv?
Jag vill ha sjyssta grejer iaf, beprövat.
Vi flyttar in med 3 barn så det blir inga genvägar.
Att hålla nere kostnaderna är ju alltid trevligt då man är en vanlig dödlig. Går ju köpa färdiga kitt, men det är ju en hel djungel i vanlig ordning. Mvh