0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då tar du dina kw som golvvärmen ska ge och räknar ut vad flödet blir med det dT du kör på radiatorsidan. Kör du t.ex 10 grader dT räknar du 4/(4,18x10) = 0,095l/s = 344 l/hAvrundade din effekt till 4kw i räkneexemplet.Edit: Liten revidering. Hemma hos mig räknade jag med 35 graders dT till golvvärmeshunten. Kom på att det förmodligen kommer bli mycket högre dT än 10 över shunten på primärsidan. Jag räknade hemma på ett effektbehov på 3750w i garaget och med 35 graders dT hamnade jag på 100 l/h. Ställde in med STAD och det har funkat klockrent sen dess.
Du kommer få högre dT över fördelaren men exakt hur man räknar ut det kan jag ej. Därför jag la in en ändring för just i mitt fall kör jag 30-35 graders dT vid DUT. Min retur från shunten är i princip alltid 20 grader så vid 55 grader fram får jag 35grader dT och det räknade jag på och det har fungerat kalas. Sta-d'n satt jag på retur primär från shunten.
0.095 l/s borde i alla fall vara max som du behöver dimensionera för, i praktiken kommer det att behövas mindre flöde än så, varierande beroende på den temp som dina radiatorer behöver vid olika utetemperatur, så det är svårt att vara exakt, deltaT över shunten kommer att variera med utetemp och framledningstemp till radiatorerna helt enkelt.Snåla ändå inte på fördelningsledningen, men vet aldrig om man vill koppla på nåt mer i framtiden.