Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av radiatorkretsar  (läst 872 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Dimensionering av radiatorkretsar
« skrivet: 22 mars 2018, 14:35:54 »
Hej på er! :)

Håller på att projektera stammarna samt dimensionera fördelningsledningarna för det nya vattenburna värmesystemet. Hela rörnätet blir nytt, så nu har man full frihet (och ansvar) :-) att göra som man vill.

Första bilagan visar stamledningens dragning samt radiatorernas inkoppling på bottenplan samt övervåning (till höger).


Fastighetens värmekrets består av två stammar som grenar av sig och löper runt i byggnaden längs väggarna. Resterande två bilagor visar effekt-, volym och energifördelningen över stammarna.

Stam 1 och 2 matas från pannrummet (tillbyggnad till huset) och transporterar ungefär lika mycket energi, men stam 1 är volymmässigt mycket större. Men jag gissar att det inte bör vara några märkvärdigheter så länge man stryper in den rätt...

Mina första fråga kring detta upplägg är följande:
I den initiala versionen av stamavgreningen (till höger på bilagan "Avgreningsalternativ - 180320") är avgreningen innanför väggen av byggnaden (dock på ett mycket svåråtkomligt ställe), så vad tror ni om att flytta ut avgreningen till pannrummet i stället och sätta STA-D-ventilerna här (se bilden nedan till vänster)?

Återkommer med flera frågor när jag har lyckats infoga bilder som jag vill! :-)

/Aron
« Senast ändrad: 22 mars 2018, 14:40:40 av aroncbds »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!