0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHar en Skoda Octavia -10 med lilla 1,6 liters dieselmotorn. Förra veckan så höll den på att krångla, hackade och sedan lyste indikatorn för glödning. Den var trött på startmotorn, typ "njöö-njöö-njöö-njööö-vroom" och gick rått, vibrerade. Det kom även upp meddelande att den skulle in på verkstad. Inte vanlig service utan in på verkstad.Jaha, tänkte jag. Batteriet är säkert dåligt. Åkte och köpte ett nytt och monterade in. Helt plötsligt gick den som klocka, jämnt och fint.Frågor: -Ska jag ändå åka in på verkstad eller var det ett dåligt batteri som orsakade allt annat krångel också? Kan ju lite onödigt när den går perfekt nu.... Kan dieslar vara så här känsliga på batteriet?MVH/Gano
Den här desulfateringsfunktionen som en del "intelligenta" batteriladdare har är mest bara ett spel för galleriet. Visst går det ofta att rädda gamla hopplösa bilbatterier genom desulfatering, men det tar lång tid (storleksordning 2-3 veckor för ett normalstort bilbatteri), och kräver en del manuell övervakning och "fingerspitzgefühl" som man nog inte kan tilltro en batteriladdarfabrikör om att lyckas få in i mjukvara.Själv har jag är jag nu inne på femte året med ett bilbatteri som bedömdes som hopplöst innan det desulfaterades (det hade använts två år och sedan suttit tre år i en avställd bil och blivit djupurladdat). Hos mig användes det först ett halvår i en dieselbil, var med om en bilolycka, och har resten av tiden suttit i en bensin/etanolbil.Statistik från ett antal desulfateringar av skrotbatterier tyder på att det är ungefär 40-50 % sannolikhet att batteriet blir användbart, och kanske 10 % att det verkligen blir riktigt bra efter desulfatering.
Letade veteranbildelar åt en bekant och ”snubblade” över det här.http://ezbatteryreconditioning.com/vid-new/