Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dieselbil-batteri  (läst 5272 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Dieselbil-batteri
« skrivet: 04 mars 2018, 11:33:07 »
Hej

Har en Skoda Octavia -10 med lilla 1,6 liters dieselmotorn. Förra veckan så höll den på att krångla, hackade och sedan lyste indikatorn för glödning. Den var trött på startmotorn, typ "njöö-njöö-njöö-njööö-vroom" och gick rått, vibrerade. Det kom även upp meddelande att den skulle in på verkstad. Inte vanlig service utan in på verkstad.

Jaha, tänkte jag. Batteriet är säkert dåligt. Åkte och köpte ett nytt och monterade in. Helt plötsligt gick den som klocka, jämnt och fint.

Frågor: -Ska jag ändå åka in på verkstad eller var det ett dåligt batteri som orsakade allt annat krångel också? Kan ju lite onödigt när den går perfekt nu.... Kan dieslar vara så här känsliga på batteriet?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1938
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2018, 12:44:12 »
Hej

Har en Skoda Octavia -10 med lilla 1,6 liters dieselmotorn. Förra veckan så höll den på att krångla, hackade och sedan lyste indikatorn för glödning. Den var trött på startmotorn, typ "njöö-njöö-njöö-njööö-vroom" och gick rått, vibrerade. Det kom även upp meddelande att den skulle in på verkstad. Inte vanlig service utan in på verkstad.

Jaha, tänkte jag. Batteriet är säkert dåligt. Åkte och köpte ett nytt och monterade in. Helt plötsligt gick den som klocka, jämnt och fint.

Frågor: -Ska jag ändå åka in på verkstad eller var det ett dåligt batteri som orsakade allt annat krångel också? Kan ju lite onödigt när den går perfekt nu.... Kan dieslar vara så här känsliga på batteriet?

MVH/Gano


Var det inte väldigt kallt då?
Kört mycket dieselvärmare/korta sträckor?
Är batteriet original sen 2010?
Kolla så att ingen kupélampa lyser utan din vetskap. En gång tjuvlyste handskfackslampan på min gamla V40 och dräpte nästan batteriet.

Köp en rejäl CTEK-laddare för 500-1000kr och rekonditionera batteriet, brukar förnya trötta batterier och förlänga livslängden radikalt. :)

https://m.prisjakt.nu/product/4709698

Brukar finnas rabatt-raider på Jula ibland, och finns billigare på tradera ibland också om det är ont om tissetassar. :)

« Senast ändrad: 04 mars 2018, 12:48:19 av kWhalp »

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 675
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2018, 12:47:22 »
En nyare Dieselbil med elektronisk styrd insprutning är lika beroende av fullgod batterispänning som en bensinbil.
Det är inte som förr, när man kunde dra igång en gammal diesel utan batteri och den gick tills det var slut på bränsle!
Lyser inga varningslampor eller felmeddelanden, kan du nog vänta med verkstaden till ordinarie service.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2016
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2018, 20:15:12 »
Kan få en drös med felkoder vid spänningsfall
går den fint och förbrukningen är samma
avvakta nästa verkstadsbesök
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2018, 22:39:55 »
Hej

Tack för svar. Det var originalbatteriet, så det var drygt 8 år gammalt. Bilen uttagen januari 2010. Det var ganska kallt när detta hände, ca -15.

Ska kolla förbrukningen, är den OK så struntar jag i att åka till verkstan.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2018, 23:02:57 »
Att du kopplade bort batteriet en stund kan fått ecu:n att rensa aktiva felkoder. Köp en felkodsläsare till mobilen för 300 kr och kolla läget. Men lyser inga lampor kan du högst sannolikt köra vidare.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2018, 10:17:06 »
Den här desulfateringsfunktionen som en del "intelligenta" batteriladdare har är mest bara ett spel för galleriet. Visst går det ofta att rädda gamla hopplösa bilbatterier genom desulfatering, men det tar lång tid (storleksordning 2-3 veckor för ett normalstort bilbatteri), och kräver en del manuell övervakning och "fingerspitzgefühl" som man nog inte kan tilltro en batteriladdarfabrikör om att lyckas få in i mjukvara.
Själv har jag är jag nu inne på femte året med ett bilbatteri som bedömdes som hopplöst innan det desulfaterades (det hade använts två år och sedan suttit tre år i en avställd bil och blivit djupurladdat). Hos mig användes det först ett halvår i en dieselbil, var med om en bilolycka, och har resten av tiden suttit i en bensin/etanolbil.
Statistik från ett antal desulfateringar av skrotbatterier tyder  på att det är ungefär 40-50 % sannolikhet att batteriet blir användbart, och kanske 10 % att det verkligen blir riktigt bra efter desulfatering.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2018, 18:46:02 »
Några bra tips på hur man desulfaterar bäst?
Jag labbade lite för tio år sedan och laddade upp med omvänd polaritet mm vill jag minnas och fick hjälplig ordning på ett gammalt batteri men det kanske finns bättre metoder?

// Magnus

Den här desulfateringsfunktionen som en del "intelligenta" batteriladdare har är mest bara ett spel för galleriet. Visst går det ofta att rädda gamla hopplösa bilbatterier genom desulfatering, men det tar lång tid (storleksordning 2-3 veckor för ett normalstort bilbatteri), och kräver en del manuell övervakning och "fingerspitzgefühl" som man nog inte kan tilltro en batteriladdarfabrikör om att lyckas få in i mjukvara.
Själv har jag är jag nu inne på femte året med ett bilbatteri som bedömdes som hopplöst innan det desulfaterades (det hade använts två år och sedan suttit tre år i en avställd bil och blivit djupurladdat). Hos mig användes det först ett halvår i en dieselbil, var med om en bilolycka, och har resten av tiden suttit i en bensin/etanolbil.
Statistik från ett antal desulfateringar av skrotbatterier tyder  på att det är ungefär 40-50 % sannolikhet att batteriet blir användbart, och kanske 10 % att det verkligen blir riktigt bra efter desulfatering.
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1938
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2018, 19:50:12 »
Den här desulfateringsfunktionen som en del "intelligenta" batteriladdare har är mest bara ett spel för galleriet. Visst går det ofta att rädda gamla hopplösa bilbatterier genom desulfatering, men det tar lång tid (storleksordning 2-3 veckor för ett normalstort bilbatteri), och kräver en del manuell övervakning och "fingerspitzgefühl" som man nog inte kan tilltro en batteriladdarfabrikör om att lyckas få in i mjukvara.
Själv har jag är jag nu inne på femte året med ett bilbatteri som bedömdes som hopplöst innan det desulfaterades (det hade använts två år och sedan suttit tre år i en avställd bil och blivit djupurladdat). Hos mig användes det först ett halvår i en dieselbil, var med om en bilolycka, och har resten av tiden suttit i en bensin/etanolbil.
Statistik från ett antal desulfateringar av skrotbatterier tyder  på att det är ungefär 40-50 % sannolikhet att batteriet blir användbart, och kanske 10 % att det verkligen blir riktigt bra efter desulfatering.

Vilken är den mest avancerade i CTEK-serien som du har provat att desulfatera med? :)

Jag har inte provat på så många batterier, men ett par stycken har CTEK räddat åt mig, och ja, det tog flera dagars fipplande, men kanske har haft en del tur då också iofs. Sc:,h

Jag har en 4A-konditioneringsladdare inkopplad på motorvärmarkabeln, det ska bli spännande att se hur länge batteriet håller med den lösningen. :)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2018, 22:59:15 »
Jag har använt fristående desulfatorer, dels något märkeslöst kinesiskt från eBay och dels sådana som har sålts som byggsats från courtiestown.co.uk .
Man kopplar in desulfatorn till batteriet och lägger på lämplig laddspänning/matningsspänning parallellt. Ibland en vanlig "ointelligent" batteriladdare via ett lämpligt seriemotstånd så att laddströmmen blir mycket låg (kanske omkring 0,5 A för ett normalstort bilbatteri) och spänningen stiger sakta, då spänningen har nått ca 14 V stänger man av spänningstillförseln och låter desulfatorn gå på ström från batteriet tills det är nere på ca 11 V, då kopplar man in laddning igen osv.
Eller också kan man ta ett stabiliserat nätaggregat och ställa in på 13-13,5 V.
Om man använder en strömförsörjning som har glättningskondensator på utgången eller som innehåller elektronik som kan störas av desulfatorns spänningspulser, så måste man lägga en diod i serie.
Det verkar dock vara bra för desulfateringsprocessen att låta spänningen variera sakta under desulfateringens gång.
Om ett batteri som har legat för fäfot har alldeles för låg syranivå, så bör man INTE fylla på vatten från början. Ofta stiger nivån i början av laddningen/desulfateringen då blysulfatet i plattorna omvandlas till svavelsyra, och har man fyllt batteriet innan dess så blir det översvämning innan det är fulladdat.
Det är bättre att låta desulfateringen gå några dagar innan man fyller på vatten, och då inte mer än att det just så pass når upp till plattornas överkant. Först när desulfateringen är klar och batteriet fulladdat kan man kompletteringsfylla till rätt nivå.
Tyvärr verkar det som om batterier som har stått med delar av plattorna i luft länge, ofta får kortslutning i celler eller mycket hög självurladdning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1237
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2018, 23:12:13 »
Är helt kass på elektronik.... Men enligt grannen så råkade han ut för problem med sin Merca då spänningen inte var tillräcklig!... Påstod att den inte gick att köra över 80 km/h när batteriet var dåligt laddat. Låter som skitsnack Sc:,h ;) Men vad förstår jag....... tOOmten
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2018, 11:28:04 »
En del Chryslerbilar (t ex tidiga PT Cruiser) är ökända för att få alla möjliga problem (t ex misständningar, ingen tomgång de första 5 minuterna efter start, inverterad funktion på kylfläkten) om batteriet börjar bli gammalt och ha hög inre resistans. Förmodligen rör det sig om mindre välgjord glättning, dåliga resetkretsar mm i elektronikenheter i bilen. Och med tanke på att Mercedes och Chrysler hade mycket affärer ihop under DaimlerChrysler-tiden, så är det väl inte omöjligt att sådan elektronik har råkat smitta av sig även på en del Mercedesmodeller.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 389
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2018, 15:48:55 »
Min Ford Mondeo fick motorstopp ibland vid korsningar när man kopplade ur kopplingen.
Det var först när batteriet blev dåligt och man bytte ut det man insåg att det var det som var felet hela tiden.
Hann byta generator innan också för jag hade en felkod på den, men samma felkod kvarstod trots byte. Tog först med gamla generatorn till en gubbe och skulle mäta upp den men han påstod att det inte gick på den modellen.

Summa summarum, är batteriet kasst så kan det ge alla möjliga konstiga fel och felkoder.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 675
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2018, 23:59:51 »
Letade veteranbildelar åt en bekant och ”snubblade” över det här.

http://ezbatteryreconditioning.com/vid-new/
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dieselbil-batteri
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2018, 16:46:21 »
Letade veteranbildelar åt en bekant och ”snubblade” över det här.

http://ezbatteryreconditioning.com/vid-new/
Jobbiga annonser. Finns för allting. Och dom är likadant utformade.
"Frugan ligger för döden för att hon fått fotsvamp. Men jag träffade en japansk professor som botade med naturmedel. Köp bara mina böcker så slipper du dö av fotsvamp".
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!