0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu skall ni få räkna, tycka och gissa. Det borde falla en och annan i smaken Jag har vattenburet och en VP med markslina. DOCK installerades direkt-el golvvärme i två rum på bottenvåningen innan pumpen kom på plats (och innan jag köpte huset, så inga moralkakor, tack). Dessa två rum har ingen annan värmekälla och ligger intill varandra.Badrumet är på 18kvm, kaklat golv, två av väggarna är ytterväggar i tegel utan tilläggsisolering, ett fönster på 2x1,5 meter (ja, det är sant).Sovrummet är på 23kvm med laminatgolv, en yttervägg, ett fönster på 2x1,5 meter och dubbla balkongdörrar. Temperaturen i badrummet håller ca 23 grader och i sovrummet ca 20. Jag har nog tyckt att elförbrukningen har varit anmärkningsvärt hög redan under sommar och tidig höst jämfört med tidigare hus vi bott i. Nu under vintern har elmätaren formligen skenat. Vi har dagar då förbrukningen är uppe i 200kWh/dygn trots att vi här i Skåne inte har haft just mer än -15 som kallast den här vintern, ännu... Visst är huset stort, men ändå.Jag satte därför i en elmätare på golvvärmen till badrummet. 30 kWh/dygn vid -2 i dygnsmedel . Eftersom jag bara har en mätare och den är fast moterad (det blir ju liksom så med golvvärme) vill jag inte flytta den mellan rummens faser. Min fråga är nu om de samlade erfarenheterna och skarpa hjärnorna i detta forum vågar sig på en gissning hur hög förbrukningen kan tänkas vara i sovrummet.
Går det mycke tillskott?? eller är det ok..Om jag vore du (det är ja inte!) så skulle ja kolla om ja har källare, om så är fallet skulle det in en radiator i sovrummet och ev en (om det tillåts) i badrummet. Utan källare då skulle jag ändå försöka få fram vatten till sovrummet.blir golvet då kallt kan man köpa en ryamatta på auktion, ingen vill ha dom så det går få billigt Golvvärmen är ju 4 ggr så dyr som VP drift!Men ja har ju släktingar i Skottland