Hej,
projekt: energieffektivisera 40-tals villa i Skåne (kolla bifogad foto)
arbete utförd:
- Isolering: 140mm BauderPIR Plus isolering (utsida tak)
- Energi: solcellsintegreringssystem, 30 x 275W Trina Mono solpanel = ca 8.000-nånting kWh per år
- Värme: stängd gasen, installerat Nibe VVM325 (enb. innedel), bytt ut 7 x radiatorer mot 3 x Ultra fläktkonvektorer
- Önskas: 1) lagra energi som finns i varmluften under solceller (vhja. FVP el. liknande) i ack-tankar. Luften under solceller kan anslagsvis stiga >50 grader på varma sommardagar. 2) förbättra ventilation v/nock så jag inte får för mycket effektreduktion i panelen pga. värme
Någon som har förslag till fungerande värmeväxlare e.l. som skulle fungera mot den varma luften (Nibe säger at doms kompressorer stänger ned vid temp >37 grader)? Jag vill transportera den varma luften ner till pannrummet i befintlig skorstenskanal / rör.
Jag gillar din idé, men har svårt att tänka ut något lätt sätt att ta tillvara värmen på.
(Svart) kollektorslang kanske och en kraftig push-pullfläkt?
Har själv solfångare, men tror det blir mycket skrik för lite ull att försöka "suga" varmluften från solceller till nån typ av VP.
Möjligen kan du leda värmen in till vinden och suga luft från vinden med FLVP (dock kanske risk att du rubbar ventilationsbalansen på vinden om du inte har någon smart styrning på när värme ska flöda till vind?)