Jag sökar å finna en god lösning på poolstyrning och gott med värmevatten i källaren.
Vi har en inomhuspool och jag skall byta ut min trasiga IVT490 med en Comfortzone EX50.
En lösning från CZ var att slänga en innegivare i poolen och låta EX50 värma den först och så shunta ut till vattenburen golvvärme etter det. Dette betyr høy framledning och extra shuntgrup med utegivare på GV.
Jag har blitt tipsad från igelkotten om å implementere en tank i stället, och tänkte höra om denna lösning kan fungera?
Detta er CZ sin anbefaling på kobling mot Borö tank med förrådsberedare. Se bifogad bild.
Kunde jag koppla poolen mot Borö sin shuntkoppling vid den gula pilen?
Behöver då en styrning till en givare ved poolen och har befintlig cirkpump och shuntmotor.
Eller er det bättre att handla en Borö med slinga och nyttja slingan utan att störa skiktningen i tanken?
CZ vill da nyttjas til golvvärme på standard måte och på sommaren kan jag slå av värmesystemet och la CZ bara håndtera VV och poolen?
Tar gärna imot andra förslag ochså

Om detta skulle fungera har jag några fler frågor:
1. Hur stor tank skulle jag ha? Ser Borö har 500 liter tank med 280 Liter VV. Det borde räcka med VV, men er det stor nok tank för poolstyrningen?
2. Er det Borö Tida som er anbefalt? Vil gärna ha tillkoppling på toppen, da det blir lite trångt i teknisk rum.
3. Skall Borö tanken ha en expansionstank tillkoblat toppen och säkerhetsventil, eller holder det med det som er i Comfortzone?
4. Något förslag till styrning av poolen.