Har en gammal kinaimporterad BV pump som jag skulle behöva byta kompressor på.
Köldmedia är R407C och befintlig kompressor är en enfas 2kw maskin som fungerar men har väl hög startström och enfas är lite tungt för elnätet i allmänhet..
Så jag har hittat en ny 3faskompressor som jag tänkte montera, en "HITACHI COMPRESSOR, G300AH-47D1, R407C,"

Elsystemet/reglersystemet har jag redan byggt om och kopplat in till hemautomationen så det ska inte vara något problem att ordna.
Då till mina funderingar till alla experter på forumet:
1. Är det vettigt att fylla på med envirosafes "es-22a" ? Eller finns det vettigare alternativ, tex julas gränngas
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/lodgas/gasflaska-218534/#tab022. Olja, som jag förstår så är kompressorn förfylld med PEG olja, men det står inget om detta på den och jag har ingen manual eller produktspec. Stämmer detta generellt? Och behöver jag fylla något extra?
3. Byta torkfilter antar jag är en bra ide?
4. Tänkte efter vacuumsugningen flusha med en halv laddning av det billiga köldmediet och vacuumsuga en gång till då jag inte har tillgång till kvävgas, tror ni att detta duger?
5. Expventil, behöver jag byta eller doger den gamla, om jag behöver byta hur dimensionera den?
6. Övrigt att tänka på?
I övrigt så har jag tillgång till vacuummätare, pump och manomaterställ. Att löda, vacuumsuga och fylla på är nog inget problem.