0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag funderar på solceller och pratade med en som sysslar mycket med energilösningar, han påstod att förlusterna i en växelriktare kan bli upp till 35%, kan det va möjligt? Jag tänker mej ett solpaket på 9 kw, med vissa förluster på grund av lutning på taket och läge i sydväst kan det kanske ge 8500kwh. Men om förlusten i en växelriktare är 35% försvinner ytterligare 2975 kWh och kvar skulle bli bara 5525 kWh, kan det va möjligt? Har sett att vissa här på forumet har loggar för att se vad ni får ut av er anläggning men jag antar att den visar vad panelerna ger i likström. Finns det någon här som mätt hur mycket energi man får ut i praktiken, t.ex. hur mycket av det producerade man förbrukar själv och hur mycket som går ut till nätet? För om hans resonemang stämmer spricker kalkylen rejält......finns det nån kunnig här som har koll på förluster i växelriktare kanske?
Det där med 35% är ett missförstånd.Med någorlunda vinklar mot solen producerar en solcellsanläggning runt 1000 kWh/år och per installerad kWp.Kolla här så får du svar på alla dina frågor.http://www.solcellforum.se/