0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Östberg Heru tror jag "is da shit" vad gäller FTX.Frånluft i badrum och tvättstuga.Tilluft i sovrummen och vardagsrum/matplats.Jag skulle sätta aggregatet på vind så långt bort från sovrummen som möjligt.
Misstolkade bilden, trodde klädkammaren var tvättstugan, jag skulle ha frånluft i badrum + klädkammare.Nej du tolkade rätt, toa och tvättstuga är bredvid varandra, men ev. blir det en mini-walk-in-closet i sovrummet, där man borde kunna sätta frånluft?Hur är frånluften ordnad i köket?Är det spiskåpa som har ett konstant luftflöde eller sitter där ett separat frånluftsdon brevid?Om det är ett separat don så kan detta kopplas in i en FTX också.Det har vi inte bestämt ännu, vad är bäst?Det finns FTX-aggregat som kan monteras på vind med extra isolering på.Tror inte det blir så mycket kondens med ett FTX som har roterande växlare.Okej, får kolla upp det här med avrinning beroende på vilken modell man väljer?
Har du idag en frånluftsvärmepump så är det klokt att återanvända befintliga grejer så långt som möjligt.Det är inte så billiga grejer så jag skulle inte gödsla med rör och don direkt.Huset är rätt litet och min bedömning är att tilluft i 3 rum och frånluft i 2 ska räcka för att få bra innomhusklimat, men det finns inget som hindrar (förutom kostnaden) att stoppa in fler don och rör.
jag har frånluft i badrum, wc, tekniska utrymmet, walk in, farstukvist, och i köket. Tilluft i sovrummen och i vardagsrummen. Var en diskussion om det även skulle vara frånluft vid kaminen men blev inte denna gång.Precis! Nåt sånt tänkte jag mig det som har frånluftsvärmepumpstänket i bakhuvudet, men vet ej om det är optimalt/overkill för FTX?? Lever tilluftsdon om mer än frånluftsdon? Våra frånluftsdon är väldigt tysta om man kör fläkten på rekommenderade värden.Var tänkte du ha grejerna? Är inte ett vägghängt uppe vId taket ett alternativ?Är tyvärr väldigt trångt så vindsutrymmet kändes väldigt lockande, dessutom med tanke på den lägre ljudnivån !
Knäpptyst vid normal drift. Kylskåpet har mera ljud än ventilationsmaskinen. Tänk på att det bör bytas filter ofta. Vill du klättra upp flera gånger i året? Men om en vindslucka inomhus finns är det ju inget problem.Jag isolerade till och frånluftskanalerna fastän det var onödigt då lösull finns i tillräcklig mängd ovanför rören.
Jag har enervent pingvin aggregat. Kondensavlopp har jag nog