Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning  (läst 2823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilsove

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Avfrostning
« skrivet: 07 januari 2018, 20:29:45 »
Min fråga rör en 10 kW luftvatten värmepump som värmer en 400L ackumulatortank. Kondensorn är en plattvärmeväxlare och avfrostning sker genom omvänd hetgas avfrostning. Nu till min fråga. Är en temperatur på vattnet i ackumulatortanken av c:a 20 grader tillräcklig för effektiv avfrostning eller bör vattnet som flödar genom plattvärmeväxlaren under avfrostning hålla en högre temperatur. Flödet är c:a 0.3 l/s.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2018, 21:28:35 »
Min fråga rör en 10 kW luftvatten värmepump som värmer en 400L ackumulatortank. Kondensorn är en plattvärmeväxlare och avfrostning sker genom omvänd hetgas avfrostning. Nu till min fråga. Är en temperatur på vattnet i ackumulatortanken av c:a 20 grader tillräcklig för effektiv avfrostning eller bör vattnet som flödar genom plattvärmeväxlaren under avfrostning hålla en högre temperatur. Flödet är c:a 0.3 l/s.
Hej,
är det en Daikin luft/vatten värmepump ?
/D

Utloggad Nilsove

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2018, 10:27:00 »
Hej, Systemet är inte färdigt men det kan bli en Daikin värmepump som via en plattvärmeväxlare värmer en tank. Min fråga gäller om den konventionella avfrostningsmetoden kräver högre vattentemperaturer än 20 grader för att inte ta allt för lång tid.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2018, 12:44:10 »
Hej, Systemet är inte färdigt men det kan bli en Daikin värmepump som via en plattvärmeväxlare värmer en tank. Min fråga gäller om den konventionella avfrostningsmetoden kräver högre vattentemperaturer än 20 grader för att inte ta allt för lång tid.
20 grader är i underkant. Flödet är ok.
/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!