Hej! Jag har gjort om min gamla värmepump Comfortzone, delvis.
Värmepumpsdelen har havererat, men tank,styrning, växelventil, elpanna och anslutningar till värme/varmvatten fungerar.
Den är nu ihopkopplad vattenmässigt med en annan värmepump luft/vatten.
Däremot så reglerar pumparna var för sig, den gamla styr vattentanktemperaturen när den blir låg så växlar växelventilen till tankvärmning elpannan går in och värmer till börvärdet på tanken uppnåtts (jag skulle vilja slippa elvärmningen)
Samtidigt känner luft/vattenpumpen (som värmer golvslingor) av en stadig temperaturökning och stänger av sig.
Luft/vattenpumpen har också en givare för varmvattentanken som är kopplad och fungerar. Men jag hittar ingen anslutning för växelventilen.
En ide vore kanske att koppla in via relä på vxl.ventilen, ett motstånd på sistnämnda tankgivare och lura värmepumpen att dra igång varmvattenvärmning samtidigt som tanken växlar och kallar på elpannan.
Jag har ju kört manuell tankvärmning med värmepumpen och det funkar ju utmärkt.
Jag har dock ingen aning om hur en givare skall kopplas, i serie med motstånd eller paralellt eller vilken resistans över huvudtaget.
Hoppas därför på att någon med elektronikkunskap kan hjälpa mig. tack på förhand Mvh John
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65351.msg692164#msg692164