Är det så noga vilken temp som går ut i värme batteriet huvudsaken är väl att det inte drar kallt från tilluften eller Jag skulle i alla fall försöka bygga med så få cp som möjligt dom håller ju inte för evigt.
Om man har annan uppvärmning på övervåningen så visst
Men utifrån min kollegas erfarenheter och lite räknande så ska jag prova att värma sovrummen med endast tilluft.
FörutsättningarTemperaturerÖnskad temperatur i sovrum: 18 °C
Önskad temperatur bottenplan (samt badrum uppe): 22 °C
DVUT: -16.6 °C
U-värden U-värde fasad 0.16
U-värde fasta fönster 0.85
U-värde öppningsb fönster 0.95
U-värde innerdörr 2
U-värde snedtak 0.13
U-värde rakt tak 0.11
U-värde innervägg 0.46
U-värde golv 0.37 (till bottenvåning)
Ytor [m^2]Gavelvägg 7.6
Tak 8.6
Snedtak 8.4
Väggar i kupa 2.4
Tak i kupa 1.0
Fönster i kupa 0.5
Fönster i gavel 1.2
Vägg mot bad 6.0
Dörr 1.9
Vägg mot hall 1.9
Golv 12.3
Förluster Gavelvägg 42
Tak 33
Snedtak 38
Väggar i kupa 13
Tak i kupa 4
Fönster i kupa 16
Fönster i gavel 38
Vägg mot bad -11
Dörr -15
Vägg mot hall -3
Golv -18
Summa 137 WVi behöver alltså tillsätta 137 W till rummet vi sover i. Då har jag inte tagit med att personerna i rummet producerar värme (>50 W/person vid vila).
För att tillföra 137 W i tilluft med projekterat luftflöde (14 l/s) behöver luften ha temperatur 26 °C.
Flöde: 0.014 m^3/s
Värmekapacitet luft: 1000 J/kg/K
Densitet luft: 1.2 kg/m^3
Effekt per grad = flöde*värmekapacitet*densitet = 17.1 W/K
Önskad övertemperaturbehov = (137 W)/(17.1 W/K) = 8 °C
Nödvändig tilluftstemperatur = 18 °C + 8 °C = 26 °C
Tilluften behöver alltså vara 26 °C. Vid det projekterade luftflödet för hela huset (75 l/s) specar Flexit att aggregatet har 84 % värmeåtervinning vilket ger en tilluftstemperatur på 15 °C. Effekten för att höja från 15 °C till 26 °C är ca 1000 W.
VEAB säger i sitt datablad för CWW160-3 att vid
- luftflöde 250 m^3/h (70 l/s)
- lufttemperatur 15 °C
- vattentemperatur 60 °C/40 °C (in/ut)
- vattenflöde 0.02 l/s
fås en utgående lufttemperatur på 36.8 °C. Nu kommer jag inte att ha 60 °C på ingående vatten, då är frågan vad som behövs. I deras exempel är dT mellan ingående luft och vatten 45 °C vilket ger en temperaturökning på 21.8 °C (36.8-15 °C). Om vi tänker oss att vi har samma vattenflöde (0.02 l/s) och vill uppnå en temperaturökning på 11 °C (26-15 °C) borde vi behöva ungefär halva dT (ca 23 °C) och alltså en ingående vattentemp på 38 °C (15+23 °C). Eftersom att vi höjer temperaturen på luften bara hälften så mycket som i VEABs exempel kommer även minskningen av vattentemperaturen bli halverad.
Resultat- ingående lufttemperatur 15 °C
- vattentemperatur 38 °C/28 °C (in/ut)
- vattenflöde 0.02 l/s
Värmeväxlaren måste vara en motströmsvariant då skillnaden i temperatur mellan utgående luft och utgående vatten är lite nära varandra. Sannolikt behöver jag ett klart högre flöde än 0.02 l/s (jag har dimensionerat för 0.08 l/s).
Därför lägger jag ner så mycket tankekraft på detta
Jag har hittat en Wilo Stratos ECO-Z BMS 25/1-5 som jag ska prova med.
Apropå "kollegas erfarenheter" som jag skrev i början så har han ett nybyggt hus med FTX från Flexit och under hela vintern var elementen till sovrummen på övervåningen urkopplade. Det som hände då var att om dörrarna var stängda blev det lite svalt (ca 15 °C), men inte värre än så. Om dörrarna var öppna märktes ingen temperaturskillnad mot övriga huset. Hans eftervärmarbatteri (el) var avstängt.
/Anton