Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkerhetsventil pÃ¥ varma eller kalla sidan.  (läst 2085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
Säkerhetsventil på varma eller kalla sidan.
« skrivet: 21 september 2017, 07:43:09 »
Jag instllerar min kakelugnspanna med varmvattenslinga i för förvärmning av varmvatten till värmepumpen. Jag kan bypassa denna förvärmning genom att stänga kulventilerna till varmvattenslingan och öppna bypass-ventilen. Då uppstår en innesluten volym i varmvattenslingan och för att inte riskera att den går sönder (inkl anslutningsledningar kopplingar etc) tänkte jag sätta in en säkerhetsventil så den inneslutna volymen vid expansion kan släppas ut vid för högt tryck. Jag hade först tänkt sätta den på kalla benet men nu funderat att sätta den på varma benet istället, eftersom den även går att ställa i öppet läge och därmed kan tappa ur varmvatten vid behov. Finns det för- nackdelar med att sätta den på kalla respektive varma benet?
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Säkerhetsventil på varma eller kalla sidan.
« Svar #1 skrivet: 21 september 2017, 09:52:40 »
Är inte riktigt med på inkopplingen men tänk på att när du får högt tryck i slingan och höga temperaturer över 100 grader och säk ventilen öppnar så är det het vattenånga som strömmar ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cholmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: København / Danmark
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säkerhetsventil på varma eller kalla sidan.
« Svar #2 skrivet: 22 september 2017, 08:36:48 »
Du skal så absolut installerer en sikkerhetsventil på ovnsidan med udløb til det fri, vatten udvider sig 400x ved kogning, og ved 10bar eller er det 200grader varmt. I danmark er der forbudt ikke at installere en sikkerhedsventil. Hele ovnen kan eksplodere. :o
Octopus IS61X, 160l VVB, 160l akktank.
125m2 mellem isoleret.
http://e-logger.se/pub?holmen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Säkerhetsventil på varma eller kalla sidan.
« Svar #3 skrivet: 22 september 2017, 10:07:19 »
Det räcker väl att ha en ventil så att man stänga flödet genom pannan? Då får du ingen innesluten volym.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Säkerhetsventil på varma eller kalla sidan.
« Svar #4 skrivet: 22 september 2017, 14:55:13 »
Ja du har helt rätt purjo (i princip ialla fall) Anledningen till att jag har två ventiler är att värmepumpen står i tvättrummet som är ett våtutrymme enligt konstens alla regler och där kommer också inkommande vatten in. Kakelugnspannan står i vardagsrummet och jag vill inte ha trycksatt vatten stående på genom rör och kopplingar till kakelugnspannan, eftersom om en koppling släpper när jag t.ex inte är hemma står det och sprutar fritt därinne. Samtidigt vill jag försäkra mig om att jag inte kör sönder rör, kopplingar, varmvattenslinga om jag eldar och glömmer öppna ventilerna säkerhet. Jag tänkte också kunna använda ventilen för att tappa varmvatten och/eller kunna nödkyla via varmvattenslingan genom att öppna säkerhetsventilen i öppet läge samt inkommande kallvatten.
Cholmen:
Själva kakelugnspannan har redan en säkerhetsventil och dessutom har värmesystemet en till säkerhetsventil vid expansionskärlet ovanför  värmepumpen
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Säkerhetsventil på varma eller kalla sidan.
« Svar #5 skrivet: 22 september 2017, 21:37:57 »
Ok. Tänk på att blindavsticken som blir när ventilerna är stängda inte får vara för långa på grund av legionellarisken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!