En hel del moderna Briggs & Stratton-motorer för gräsklippare har fjäderstart - en fjäder som spänns automatiskt varje gång motorn stängs av, och vid nästa start används den lagrade energin från fjädern för att dra igång motorn. Startsnöret behöver man bara använda i undantagsfall - t ex om motorn skulle vara ovanligt svårstartad någon gång, eller för första start sedan fjäderstarten har varit isärtagen.
Ett problem med gräsklippare med elstart är att de blir dyra i drift eftersom batteriet brukar ha kort livslängd. Det finns ingen laddningsregulator alls utan batteriet blir laddat med mer eller mindre konstant ström av en laddkrets som nog är tilltagen mer eller mindre på måfå. Om gräsklipparen körs i korta pass (alltså många starter per drifttimme, som det kan bli på en gräsklippare med uppsamlare som måste tömmas ofta) så blir batteriet aldrig ordentligt laddat och förstörs genom sulfatering, om man kör länge åt gången så blir det överladdat vilket det inte heller mår bra av.
Och det är sällan någon kommer sig för med att underhållsladda batteriet regelbundet under vintern.