0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Jag har för ca 3månader sedan köpt en ny Daikin URURU SARARA r35 till vår nya bostad.Jag tycker det är konstigt att fast jag har 23-24 grader i vardagsrummet "innedelen sitter där"och sätter den på 20 grader så blåser den ändå ut luft? Borde den inte regleras av en termostat liknande?I vår gamla bostad hade vi en Mitsubushi FH 35 och den satte man på 23 grader och den stängde av sig efterhand den kommit upp i rätt temepratur. Var det 23 grader inomhus och satte fjärkontrollen på 20 så blåste den inte ut luft!Har Daikin någon annan funktion som jag inte vet om?Mvh Björn
Hej Björn,grattis till en bra maskin.Generellt är det så att maskinen försöker från en enda punkt skapa värme i ett helt hus. För att göra detta så har maskinerna en inprogrammerad överskjutning på ett par grader (du vill inte ha 20 grader framför maskinen utan i så stor del av huset som möjligt) så att de blåser lite värme är ok så länge avvikelsen inte är stor. I ditt fall kan det vara så att installatören ej har tätat genomgångshålet tillräckligt bra för maskinen och den suger tjuvluft (givaren sitter i underkant av maskinen och kan störas av kall luft) Det är mycket viktigt att installatören isolerar hålet även på INSIDAN av genomgången. Kontakta din installatör och fråga om detta.MvhDaikin
Varför skulle den inte känna av hur varmt det är i rummet för att fläkten stannar/inte blåser ut?Termostaten borde väl kunna känna ändå?
Temperatursensorn sitter vanligtvis inne i innedelen. Om inte luften cirkulerar igenom den så kan den inte mäta ett korrekt värde. Finns det inget autoläge för fläkten (ej att förväxla med autoläget för värme/kyla)?
Hej. Jag var med när vi installerade den, nästan hundra på att vi tätade med fogskum både inne och ute, ska dubbelkolla det direkt. Spelar det någon roll om jag kör den på auto eller ställer in den manuellt?Mvh Björn
Daikin, som jag tolkar problembeskrivningen så är det att fläkten inte varvar ned på "minläge" trots att kompressorn står still.Hur funkar era maskiner med tanke på detta, alltså om man har:Fläktläge manuellt på läge 3 och kompressorn stannar för att det är för varmt inne, varvar då fläkten ned mer än "det manuella fläktläget 3".OM man kör fläkten i Auto under samma förutsättning, varvar då fläkten ned till minvarv så länge kompressorn står still.Det här är en mycket viktig funktion för många kunder, tänker då främst på de som eldar med ved, de vill gärna ha ett fast fläktläge som inte drar ned fläkthastigheten när kompressorn stannar.Idealet vore att man kunde ha både och, alltså att fläkten oberoende av fläktläge alltid varvade ned på minvarv när kompressorn står still.Och sedan ett läge "Logburner" som gör att man helt fritt kan ställa fläkthastighet i manuellt läge - bara så att maskinen kan hjälpa till att förlytta värme från braskaminen.
Det där med automatik för fläkten tror jag egentligen ytterst få är så nöjda med.I mina ögon är det bättre att en vedeldare kan välja exakt den hastighet han vill ha på fläkten när han eldar ved = högsta möjliga, men utan att bli störd av den.Det får man aldrig om maskinen tror sig veta bäst.