0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej,Jag har ett 2-plans hus (120m2 per våning) och har tidigare uppvärmts av två sanyo 123 lvps viket har snurrat i ca 12 år och nu har den ena rasat (kompressorn)Teknikern som jag använder mej av rekommenderade Daikin X35 men blir nu lite kluven då XR modellerna kommer om ca 3 veckor (?)Kylmedlet 410a skall vara effektivare men blir förbjudet 2025. Detta borde ändå inte innebära problem eftersom påfyllning sällan behövs göras.Kompressorgarantin för X35 är 10 år, är det samma med XR30?Tittar jag på siffrorna mellan X35 och XR30 så har X35an högre maxvärme medan XR30 endast har en bättre effektivitet på -20/-30En viktig faktor är också ljudnivån med denna pumps placering.Är det något mer som skiljer modellerna åt funktionsmässigt?Jag klarar mig med en lvp kanske en månad till så min fråga är: skall man invänta XR30 eller köra med den välbeprövade X35?
Om du ska jämföra är det nog X35 mot nya XR40 eller den mindre X25 mot den nya XR30. Daikin har bytt siffror från 25 och 35 till 30 och 40.Den större XR40 har tex lite större innerdel än de gamla modellerna (även jämfört med XR30) och tittar du på luftflödet så ger den på betydligt mer luft vid samma fläktläge med lika ljudtryck.Mr Daikin kan förhoppningsvis komma med lite mer fakta och argument.
Tack för utförliga och mycket bra svar, låter som det blir XR-serien!Med tanke på planlösningen jag har så måste jag ha två pumpar och funderar även på att byta ut den andra också innan den också går sönder.Vet du ungefärligt vilken vecka när de släpps och hur ser prisbilden ut för XR30/XR40?
Det var inte bra för mig iaf, behöver ha en lvp installerad senast i slutet på oktober.Min leverantör kände inte till XR modellen, så det var jag så fick informera dem om nyheten, och de kan inte göra en beställning heller eftersom de inte finns tillgängliga.
Nu är hemsidan uppdaterad med de nya maskinerna:Caldo XR:https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/CaldoXR.pdfSolo XR:https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/SoloXR.pdfMvhDaikin