0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det där med fläktar som skall öka ventilationen och skapa ett undertryck har tre av mina bekanta testat med förödande resultat och dyra saneringskostnader som följd.Det ökar fuktproblemen och nästan garanterar att du kommer att få (mer) mögel i krypgrunden.Det finns ett väl beprövat sätt att komma tillrätta med det där och det är att städa marken så det inte finns just något organiskt material på marken (skapar röta, svamp och mögel) sedna täcker man med plast, tätar krypgrunden och avfuktar med avfuktare, gärna en sorbtionsavfuktare som du har.Den skall evakuera fukten via slangen ut genom grundmuren, och den skall alltid vara igång och inställd på max ca 70% fuktnivå.Du har nu fått flera liknande svar på din fråga, men det verkar inte som att du vill ta till dig av svar från oss som har egna erfarenheter, eller har bekanta med erfarenheter av just dessa problem och frågeställningar.Om du hittar manualen till din avfuktare så står där säkert exakt vad som krävs för att installationen skall bli som de skall vara, bara att följa de instruktionerna skulle jag tro. (Vet inte säkert)
Mäter ni radon i krypgrunden eller huset?Om det blir rekordhögt i huset med fläkten igång tyder det på att ni har en mycket otät trossbotten, så den radon som sugs upp ur marken av fläkten som monterats lätt tar sig in i huset via otätheter, jag kan i alla fall inte förklara det på annat sätt.Mäter ni i krypgrunden så är det inte så konstigt om ett undertryck suger upp mer radon från marken än innan.Att Svärfar betalar för kalaset är väl fantastiskt, men det låter rätt typiskt att en äldre herre som är lite av uppfinnarjocke dels tror på skrönan att en angripen krypgrund behöver ventileras mer, och dels inte lyssnar på någon annan, även om det finns väl beprövade lösningar som faktiskt fungerar.Att det är svårt (men inte omöjligt) att plasta in marken borde inte göra att ni avstår.Det vore konstigt om det inte fanns någon som var beredd att ta på sig det jobbet för några tusen, det borde inte ta så länge att lägga ut plast även om det är trångt. Tycker mig se att grundmuren är isolerad invändigt, vet inte hur smart det är då ni får köldbryggan mallen isoleringen och grundmuren vilket gör att ni får fuktutfällnad på grundmuren, med våt isolering som följd. (Vissa årstider)Kan du ange vilken typ av grundmur ni har?