0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Men om har som jag, inte har någon bergvärmepump, men har funderat på att förbereda för det. Tex då borra hål och dra in brine, så kan jag väl använda brine som förvärmning till FTX’n under kalla årstiden tex under 5-6 Plusgrader ute. Den dagen Optiman rasar och det installeras bergvärme så kan man ju använda matrialet till att köra tex frikyla, alternativt låta avluften värma brine under den varma årstiden.Vad tror ni om det och samtidigt som man delar upp kostnaderna över tid.
Jag tror du får rätt bra effekt om du kan få till ett sånt system. Jag undersökte detta innan jag byggde klart mitt system. Det föll lite på att man får bättre effekt om du sätter kyl/värmebatteri efter värmeväxlaren istället för före och priset var ungefär samma. Kolla bifogad pdf kan du ju se var du har för potential att få ut.
Den dagen det blir bergvärme, så funderar jag också på att använda avluften från FTX till att värma brine innan den går in in bergvärme pumpen, så länge den är varmare en brine. Jo jag vet det blir massa styr och kanske inte lönar sig på måååånga år, men kul e det! HBergren:Ang -20 så bor jag i Stockholm, så det är väldigt sällan det blir så kallt, jag är nöjd bara principen fungerar och att man minskar framtida kostnader en aning.Men det låter på dig som att förvärma med brine på vintern inte va någon bra ide, har du möjlighet att utveckla din teori. Obs bara borrhål nu, ingen bergvärme pump.
Men visst menar du att om jag vill ha kyla (Sommar) så sätter man den efter FTX och om jag vill ha värme (vinter) då sätter jag den innan FTX, för bästa effekt. Min tanke var att få ner värmekostnaderna en liten aning och få ”kyla” vore en bonus. Vi har idagsläget inga jätte problem med värme på sommaren då en gigantisk EK skuggar huset på förmiddagen, nästan så man fryser lite på sommaren och om nu detta blir av så blir mera hobby kontot som berörs, då det verkar vara ett kul projekt Den dagen det blir bergvärme, så funderar jag också på att använda avluften från FTX till att värma brine innan den går in in bergvärme pumpen, så länge den är varmare en brine. Jo jag vet det blir massa styr och kanske inte lönar sig på måååånga år, men kul e det! HBergren:Ang -20 så bor jag i Stockholm, så det är väldigt sällan det blir så kallt, jag är nöjd bara principen fungerar och att man minskar framtida kostnader en aning.Men det låter på dig som att förvärma med brine på vintern inte va någon bra ide, har du möjlighet att utveckla din teori. Obs bara borrhål nu, ingen bergvärme pump.Tack för dokumentet!