Tidigare i tråden nämndes otrevligheterna med att inte komma ur hjulspår. Jag råkade ut för precis det förra vintern. Tjock packad snö som hade börjat smälta efter några dagars växlande temperatur kring 0 , djupa hjulspår och hård is på sidorna om dem. Mötte en buss som jag dock såg på långt håll. Det som räddade mig var en infart på lämpligt ställe, där jag kunde svänga in och komma ur vägen. Kommer inte ihåg om jag körde Ford Focus eller Audi A3 den gången.
Det är inte bara moderna japanska bilar där det verkar vara dålig överensstämmelse mellan prestanda i praktiken och uppgiven motoreffekt. I mitten av 90-talet hade jag en Citroën CX GTI med automatlåda, förvisso troligen den slöaste europeiska bil det någonsin har stått GTI på, tung pjäs med 120 hk stötstångsmotor och gammaldags trestegs automat utan lock-up. Min bror körde den bilen då och då och visste vad den gick för, sen blev han utskickad på ett brådskande tjänsteärende och fick låna sin chefs bil, en ny större japanare (troligen Mazda eller Mitsubishi), det var en betydligt lättare bil med 16V-motor som väl på papperet ansågs mycket sportig. Men i praktiken var den inte alls mycket att köra med - det var nätt och jämnt att det gick att sega sig förbi långtradare i uppförsbackar på motorvägen norr om Sundsvall (tyckte han).