Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Son vill köpa mitt hus?  (läst 2856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Son vill köpa mitt hus?
« skrivet: 18 juli 2017, 08:23:08 »
Hej på er.

Jo såhär är det, jag ska sälja mitt hus och min yngsta son är intresserad av att köpa det.

Nu vill jag ju att han ska få köpa det för ett bra pris, dock inte hur billigt som helst. Så det täcker befintliga lån och lite till hade jag tänkt.
Liknande hus i området säljs för 1,5-2 miljoner.

Jag har lån på ca 600 000:-.

Varför jag funderar på detta är ju att hans bror inte ska bli orättvist behandlad i detta, han är inte intresserad av att köpa huset i dagsläget.
Men skulle jag sälja till sonen för vad jag har i lån så känns det inte riktigt sjyst mot brorsan. Han kan ju omöjligt köpa något liknande för samma pengar.

Hoppas ni förstår vad jag funderar på i detta..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2017, 08:33:36 »
Det finns bara ett sätt att göra om du vill vara korrekt och rättvis.
Gör en värdering av fastigheten och sälj det till sonen till ett reducerat pris.
OM värderingen blir 1.5 miljoner:

Du vill bli skuldfri, alltså få 600 000 kr, och den andra brodern måste få lika stor hjälp som han som köper huset får, eller?
LÃ¥t han betala 1.5 miljoner.
Betala av dins skuld och ge dem sedan häften var av det som blir över.
1 500 000 kr - 600 000 kr = 900 000 kr.
= 450 000 kr åt dem var.
Du kan även sälja huset för 1 050 000 kr åt ena brodern, och sedan betalar du av din skuld och ger andra brodern 450 000 kr.

Har den bror som vill köpa huset inte möjlighet att låna så mycket som krävs är det bättre att ni säljer det på öppna marknaden, betalar er skuld och sedan ger dem hälften var av det som blir över, om det är vad ni verkligen vill.

Så ser jag på saken i alla fall, sen finns det ju skatter och grejer som gör att du kanske måste begära lite mer av den som köper än vad jag räknat med.

Det finns risk att du förstör brödernas framtida kontakt med varandra om du behandlar dem orättvist, kan dessutom förlora den son som inte får ta del av kakan.

Visst, så länge du lever är är vid dina sinnens fulla bruk så har du rätt att göra precis som du vill med dina ägodelar och pengar, och helt rättvist behöver inte allting vara, men om jag var brodern som inte fick nåt alls skulle jag nog bli riktigt upprörd.

Kanske skulle du bestämma dig för vad du behöver fÃ¥ betalt för att det skall bli rättvist, och sedan frÃ¥ga bÃ¥da bröderna igen, med ett  kraftigt rabatterat pris kanske bror nummer tvÃ¥ ÄR intresserad?
DÃ¥ blir det lottdragning.

Man kan även tänka sig att den ena broderna får betala 950 000 kr och den andra får 350 000 kr, den som inte vill köpa huset betalar då en premie för detta om 100 000 kr.
Är båda två villiga att köpa vid den typen av erbjudande så får ni lotta... HEHE.

Med tanke på nya tjejen och äktenskapsförordet så har du egentligen ännu mer att tänka på, förstår om du vill komma "ren" in i ett nytt förhållande.
Kanske skulle du se till att bidra med ungefär lika mycket in i ditt nya förhållande som hon bidrar med?
Nåt mer att lägga in i ekvationen alltså...

Jag avundas dig inte.
« Senast ändrad: 18 juli 2017, 08:47:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2017, 19:57:22 »
Följ Rickards råd eller hyr ut huset till sonen......till en hyra som båda sönerna accepterar och som täcker dina egna kostnader(rta, skatt, försäkring o dyl)
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2017, 06:37:01 »
Tack för input ang detta, sonen som vill köpa huset hyr det redan av mig idag. Själv bor jag sedan dryga året ihop med blivande frun i hennes/vårat hus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2017, 08:10:47 »
Du har ju knappast lastgamla barn, så risken är väl att den yngre helt enkelt inte kan eller vill ens tänka på eget hus ännu?
Men alldeles oavsett så tycker inte jag att man kan behandla barnen orättvist ekonomiskt om det inte finns annat bakom som gör det omöjligt att ge pengar till den andra sonen, som drogmissbruk eller annat - där pengar kanske skulle ta livet av honom.

Jag minns när mina föräldrar skulle sälja huset, då var jag ungkarl och bodde i stan, ca 20 år gammal, det fanns inte på kartan att jag ville bo ute i byn 2 mil från stan då, några år senare hade det varit en helt annan sak.
De erbjöd mig att få köpa huset kanske några procent billigare än de annars skulle fått, om jag inte minns fel så skulle jag få köpa det för 230 000 kr och de fick 250 000 kr på öppna marknaden.
De satte själva sprätt på pengarna, vilket vi barn tyckte var helt OK.
Morsan lever för övrigt ännu och fortsätter bränna arvet.  ;) ;) ;)  tummenupp
« Senast ändrad: 19 juli 2017, 08:14:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2017, 06:33:41 »
Min syster köpte vårat föräldrahem för många år sedan.
Den summan som syrran fick huset billigare än  marknadspriset angav dom som "förskott av arv" det betyder att jag fÃ¥r den summan den dag arvet ska fördelas.
Bästa lösningen enligt mig då mor och far fick en sudd pengar att leva livets glada för efter pensionen och syrran fick ett billigt hus.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2017, 09:43:21 »
Det förutsätter att den summan kommer att finnas som arv, det är rätt många som får leva länge som dör fattiga som kyrkråttor.
Och då blir det inget arv till dig.
Tror knappast syrran behöver lösa sin "skuld" till dig när föräldrarna dör.
Eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2017, 13:24:01 »
Det förutsätter att den summan kommer att finnas som arv, det är rätt många som får leva länge som dör fattiga som kyrkråttor.
Och då blir det inget arv till dig.
Tror knappast syrran behöver lösa sin "skuld" till dig när föräldrarna dör.
Eller?
För mig är det såklart viktigare att mor och far har ett gott liv och har råd att resa och unna sig saker som pensionärer än att jag ska få x antal tusen i arv.
Att ta över ett hus är ju inte självklart en vinstaffär, konjunkturen kan falla fort och det är inte  alls säkert att man gÃ¥r med vinst eller ens jämnt ut om man av olika anledningar blir tvungen att sälja vid fel tid.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2017, 07:26:16 »
Självklart är det så, frågan är om det är viktigare för dig att syrran får ett billigt hus, och du inget alls?
Nu kanske du har mer pengar än du behöver och då spelar det ju egentligen ingen roll vad dina föräldrar gör med sina pengar, och "vi barn" har ju dessutom inget att säga till om när det gäller vad de gör med sina pengar.
Det jag menar är bara att Jojje i detta fall riskerar förstöra stämningen mellan de två bröderna, och kanske även mellan den bror som inget får, om han skulle välja att sälja billigt till ena sonen utan att kompensera den andra.
Sen är det ju inte alls säkert att de bryr sig om pengar, eller ens behöver mer pengar - men det är ändå rätt vanligt, och är det något som kan så split i en familj så är det just pengar - det är i alla fall den bild jag har.

Det finns naturligtvis många "som inte bryr sig" om hur föräldrarna väljer att göra med sina pengar, inte ens om det är en orättvis fördelning av pengar mellan barn, men vill man minimera risken för osämja inom familjen så tror jag ändå att det är en rätt bra princip att följa - att göra eventuell utdelning av förtida arv rättvis, och om möjligt också samtidigt.

Förtida arv är annars ett rätt sympatiskt sätt att dela med sif av sitt överskott innan man dör, för ofta är ju barnen gamla (med eget överskott) innan föräldrarna dör - vilket gör att pengarna i princip aldrig kommer till användning, de flyttas bara från en person med ekonomiskt överskott till en annan person med ekonomiskt överskott.
Bättre då att ge bort överskottet och se någon som faktiskt har behov av - och nytta av - att få en slant i förtida arv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2017, 16:36:23 »
Livet är bakfram.
Som ung med ungar, hus, studielån och skulder på allt annat och kreditkorten körda i botten ska man flyga på semester och det finns inga marginaler och man sliter hund och blir lätt bråk om pengarna.
Sen som äldre är man bara två i huset och lånen är betalda och kan göra vad man vill.
Men då kanske är för trött eller kanske rentav knallar vidare. Grannen dog vid 66.
Varit bättre om man hade annuitet på livet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #10 skrivet: 21 juli 2017, 18:56:46 »
Självklart är det så, frågan är om det är viktigare för dig att syrran får ett billigt hus, och du inget alls?
Nu kanske du har mer pengar än du behöver och då spelar det ju egentligen ingen roll vad dina föräldrar gör med sina pengar, och "vi barn" har ju dessutom inget att säga till om när det gäller vad de gör med sina pengar.
Det jag menar är bara att Jojje i detta fall riskerar förstöra stämningen mellan de två bröderna, och kanske även mellan den bror som inget får, om han skulle välja att sälja billigt till ena sonen utan att kompensera den andra.
Sen är det ju inte alls säkert att de bryr sig om pengar, eller ens behöver mer pengar - men det är ändå rätt vanligt, och är det något som kan så split i en familj så är det just pengar - det är i alla fall den bild jag har.

Det finns naturligtvis många "som inte bryr sig" om hur föräldrarna väljer att göra med sina pengar, inte ens om det är en orättvis fördelning av pengar mellan barn, men vill man minimera risken för osämja inom familjen så tror jag ändå att det är en rätt bra princip att följa - att göra eventuell utdelning av förtida arv rättvis, och om möjligt också samtidigt.

Förtida arv är annars ett rätt sympatiskt sätt att dela med sif av sitt överskott innan man dör, för ofta är ju barnen gamla (med eget överskott) innan föräldrarna dör - vilket gör att pengarna i princip aldrig kommer till användning, de flyttas bara från en person med ekonomiskt överskott till en annan person med ekonomiskt överskott.
Bättre då att ge bort överskottet och se någon som faktiskt har behov av - och nytta av - att få en slant i förtida arv.
Allt detta är ju en svår balansgång.
Själv ser jag mycket hellre att syrran får ett billigt hus än att jag ska få ärva, men det är ju min personliga uppfattning och jag är fullt medveten om att det vitt skilda åsikter i den frågan.
Om jag har mer pengar än jag behöver.. svår fråga, i förhållande till vad? överlevnad? så, ja.
Har jag råd att köpa allt jag vill? nej.

Ena sonen kanske tjänar mycket mer än den andre, är det då "rättvist" att ge dom lika mycket?
Är dom av den missunnsamma sorten som tittar snett på varandra?

Det är en tuff balansgång att fördela egendom (eller tid) mellan sina barn, det tenderar alltid att vara någon som kräver mer resurser, tid och omvårdnad och det i sin tur medför att man som förälder får dåligt samvete mot det andra syskonet.

Detta är ju frågor som bara Jojje kan svara på som känner sina barn
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2975
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #11 skrivet: 21 juli 2017, 19:46:57 »
Lärde mig i skolan att om man aldrig varit osams inom familjen tidigare så är risken stor den dag det skall delas på pengar.

Jehu har samma uppfattning som jag. I bästa fall har jag huset betalt tills jag blir pensionär. 25 år kvar med dagens ränta och amortering.
« Senast ändrad: 21 juli 2017, 21:34:04 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #12 skrivet: 21 juli 2017, 21:09:42 »
Jojje riskerar vänskap med sina barn och mellan sina barn.....om han inte handlar 100% rättvist....

Om husspekulanten fÃ¥r köpa villan under marknadspris, bör den andra sonen fÃ¥ motsvarande belopp  när försäljningen är klar.

F.ö. skulle jag inte sälja villan.....vem vet vad som händer i framtiden?





« Senast ändrad: 21 juli 2017, 21:50:23 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #13 skrivet: 22 juli 2017, 14:59:13 »
Jag köpte farmor och farfars hus efter det att deras barn fått samma möjlighet men avböjt, köptes för det priset mäklaren lovade att sälja det för. Den rabatten jag fick var att dom drog bort mäklararvodet 18.000kr, på den tiden var det egentliga inga speciella budgivningar som det blev senare.

Ett par år senare hörde jag fastrarna gnälla över att jag fått köpa det för billigt. Sc:,h några år efter det kom fastighetskrisen och då blev dom tysta. tummenupp

När det gäller rättvisa mellan barnen är det lättast att inte ge dom någonting, när det kommer barnbarn blir det jobbigt. Dottern har med sin kille precis köpt en lägenhet, den 30:e dyraste lägenheten i Sverige på hemnet, deras eventuellt framtida barn kommer förmodligen ha allt, blir svårt att inte försöka se till att grabbens framtida ungar får liiiite extra.

När jag dör hoppas jag att alla pengar och tillgångar är slut, finns ingenting som skapar så mycket bråk som pengar och prylar.

När farfar och farmor dog var det nästintill slagsmål på bodelningen över en potta som ingen egentligen ville ha utom en, den ena farbrorn skulle INTE få den oavsett pris. Alla var i mot honom och budade sjukligt högt på allt han ville ha.
Eftersom det var så många gjorde bodelningsmannen en aktion.
Den farbrorn dog senare i smyg, en begravningsannons visade att han dragit in årorna, TRAGISKT.
 

Mitt råd blir således, sälj till värderingsvärdet minus mäklararvodet om du vill att syskonen ska förbli sams, vill grabben inte köpa det då så var det inte rätt hus för honom, då har du ändå gjort båda barnen en framtida tjänst. Börjar du trolla för att slippa vinstskatt så förflyttas bara problemet till grabben då han ska sälja huset i framtiden.

Pengarna du får över kan du skämma bort dom med, jämnt fördelat när du har lust. tummenupp
« Senast ändrad: 22 juli 2017, 15:01:23 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Son vill köpa mitt hus?
« Svar #14 skrivet: 22 juli 2017, 19:04:22 »
När vi tog över svärmors gård tog vi dit en värderingsman och fick ett värde. Vi delade sedan värdet på tre och löste ut fruns två systrar enligt värderingen minus skatten på värdestegringen, den faller ju på oss om vi nån gång skulle sälja. Vi tog hjälp av en jurist för att det skulle bli rätt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 354
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!