0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det förutsätter att den summan kommer att finnas som arv, det är rätt många som får leva länge som dör fattiga som kyrkråttor.Och då blir det inget arv till dig.Tror knappast syrran behöver lösa sin "skuld" till dig när föräldrarna dör.Eller?
Självklart är det så, frågan är om det är viktigare för dig att syrran får ett billigt hus, och du inget alls?Nu kanske du har mer pengar än du behöver och då spelar det ju egentligen ingen roll vad dina föräldrar gör med sina pengar, och "vi barn" har ju dessutom inget att säga till om när det gäller vad de gör med sina pengar.Det jag menar är bara att Jojje i detta fall riskerar förstöra stämningen mellan de två bröderna, och kanske även mellan den bror som inget får, om han skulle välja att sälja billigt till ena sonen utan att kompensera den andra.Sen är det ju inte alls säkert att de bryr sig om pengar, eller ens behöver mer pengar - men det är ändå rätt vanligt, och är det något som kan så split i en familj så är det just pengar - det är i alla fall den bild jag har.Det finns naturligtvis många "som inte bryr sig" om hur föräldrarna väljer att göra med sina pengar, inte ens om det är en orättvis fördelning av pengar mellan barn, men vill man minimera risken för osämja inom familjen så tror jag ändå att det är en rätt bra princip att följa - att göra eventuell utdelning av förtida arv rättvis, och om möjligt också samtidigt.Förtida arv är annars ett rätt sympatiskt sätt att dela med sif av sitt överskott innan man dör, för ofta är ju barnen gamla (med eget överskott) innan föräldrarna dör - vilket gör att pengarna i princip aldrig kommer till användning, de flyttas bara från en person med ekonomiskt överskott till en annan person med ekonomiskt överskott.Bättre då att ge bort överskottet och se någon som faktiskt har behov av - och nytta av - att få en slant i förtida arv.