0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Öppen fiber är på väg in, vi ska få en Inteno-router.Grannen har redan en, och jag såg då att den drivs på 230V >12V 3A.Eftersom vi har haft strömavbrott på 5-6 tim, vill jag ordna med en backup till vår router och det viktigaste så attgrejorna kan funka, speciellt om nu även telefonen ska kopplas via fiber. Har redan en ups mindre för datorn men nu ska ju Inteno-routern ha en backup liksom kommande brandvägg och ev Cisco 112 Telebox.Dagens routrar och brandväggar verkar ha arbetsspänningar på 12 > 24 volt, då kan man ju fundera på en fet batteribackup istället för en otymplig UpS när dom jobbar på 12V. Har sett färdiga cellpaket typ Nimh på 12V och 10ah, då börjar man fundera på om man kan docka en sådan mot 12V grejorna istället för att harva med en UPS till.Synpunkter och tips önskas från er som nu sitter med fiber och genomlevt något strömavbrott.
Det är ganska sällsynt att fiberoperatörerna har bra reservkraft till sina noder långt ut i nätet. Hos mig går nätet alltid ner vid strömavbrott, förr tog det dessutom minst 3 timmar från att strömmen var tillbaka tills nätet var igång, men det har blivit bättre på senare år.