0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Solenergi är en rolig hobby för pensionärer med hyfsad ekonomi.
Räknade lite på detta. Sveriges elförbrukning under en stor del av året är 10-15 GW. Antar vi att det installeras solceller i Sverige som kan ge motsvarande 12 GW kommer de att leverera 100 % av Sveriges elförbrukning mitt på dagen ett antal dagar sommartid. Under ett år kommer de att kunna leverera 11 TWh el (900 kWh/kW installerad effekt enligt solcellsleverantörerna). Sveriges elförbrukning är ca 140 TWh/år vilket betyder att 8 % av årsförbrukningen blir solel. Som jag ser det kommer solel aldrig att kunna bli annat än ett komplement. Vindkraft är bättre ur den synpunkten, det blåser även vintertid och på nätterna. Tillägg: Gjorde ett tankefel i kalkylen. Installeras det solceller med sammalagt 12 GW maximal effekt kommer de ytterst sällan att ge 12 GW. Molnighet skulle göra att inte alla celler samtidigt kan ge maximal effekt. Det skulle förmodligen behövas 15-20 GW installerad effekt för att få 12 GW. Effkekttopparna för de enskilda anläggningarna sprids ut över tiden. Det gör att solceller som ger 100 % av en sommardags elbehov kanske ger 10-12 % av årsförbrukningen.
Du har kalkylerat med Sveriges solelsförsörjning Roland, och finner att vi kan försörja Sverige med 12% av årsbehovet. Gäller din kalkyl även för det enskilda hushållet?
Vi kan försörja Sverige med mer än 12 % men då blir det problem sommardagar med överskottseffekt som måste exporteras (vart?, om andra länder också bygger ut solel). Det är svårt att säga något om ett enskilt hushåll men i mitt fall är elförbrukningen en sommardag några hundra W till fläktar, dator, kyl och frys. Värmepumpens varmvattenberedning är korta perioder så den bortser jag från. Antar vi att elförbrukningen som minst är 300 W och solel aldrig ska täcka mer än 100 % av förbrukningen, dvs installerad solelseffekt också är 300 W, kommer de solcellerna att leverera 250-300 kWh/år. Det är ungefär 5 % av ett normalhushålls elförbrukning.