0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det står inte restvärdes avskrivning vilket du läste in. Det står värdeminskning då räknar man på ursprungliga beloppet.
Jag skickade frågan till min gamla revisor,, han svarade:" när man pratar värdeminskning på egendom rent bokföringsmässigt måste man räkna som du gör, du kan ju inte skriva av tex. ett verktyg mot ett värde det inte uppbär i bokföringen. Hur försäkringsbolagen räknar har troligtvis mer förankring i deras egen profit än logisk procenträkning.Om du orkar, stå på dig, du kommer antagligen aldrig att få rätt mot dom :-)"Det här ligger ju på kunden så jag behöver inte strida mot försäkringsbolaget, men i princip så räknar dom vad jag förstår fel med flit för att tjäna några tusenlappar per år.På hemsidan står det en uppställning att år tre dras 10% av, år fyra dras 20% av osv men det står inget om det i försäkringsavtalet som skickas ut med försäkringen, där står bara att den skrivs av med 10% per år (efter 2 år)
Om man vid bokföring räknar avskrivning på föregående års restvärde så blir ju saker aldrig helt avskrivna?