0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur gör man mätningar med strömtång? Hur väljer man rätt strömtång?Att gör mätningar med strömtång verkar inte vara jättesvårt. Med en strömtång kan man mäta växelström utan att bryta upp elkretsen. Låter smart.http://www.neagruppen.se/vad-ar-en-stromtang/Någon som har bra förklaringar, synpunkter etc. kring ämnet? Ngn som har gjort det?
Hmm, okej.Så den andra typen är enklare?
Det som är intressant är t.ex. att kunna se vad exempelvis pumpar eller fläktar drar för att sen kunna bedöma om de är stora elförbrukare. Nej precis, jag är ingen elektriker och har ingen el-behörighet. Orsakar en obehörig en skada betalar inte försäkringen. Så det är viktigt att tänka på!Sen ska man också mäta rätt för att erhålla ett bra resultat.
Med en strömtång mätare man inte aktiv effekt så vitt jag vet i alla fall.Just elmotorer och fläktar kan ha rätt dålig effektfaktor som gör att fasförskjutningen blir stor, och då får man också en stor felvisning.Som exempel kan jag nämna att min värmepump enligt elmätaren (aktiv effekt) drar ca 2 kW när den går.Med strömtång visar det att den drar 2.9 kW, 45% felvining alltså.Bara på rent resistiva belastningar kan man använda en strömtång med ett trovärdigt resultat.Vill man mäta aktiv effekt med en strömtång måste man han både strömtång, samt ansluta spänningarna till instrumentet så att instrumentet kan ta hänsyn till fasförskjutningen.
Fasförskjutning (φ)När ström- och spänningskurvan inte sammanfaller då effekten behövs, finns en fasförskjutning. Ju större förskjutningen är mellan ström och spänning, desto mindre nyttig effekt (aktiv effekt) går att få ut av en apparat. Fasförskjutning sker i alla induktiva laster (t.ex. motorer). Vinkeln på fasförskjutningen anges med den grekiska bokstaven φ. I en induktiv belastning ligger strömkurvan efter spänningskurvan. Vid en kapacitiv belastning ligger strömkurvan före spänningskurvan. Genom att montera en kondensator på en motor går det att motverka förskjutningen. Det kallas faskompensering.Effektfaktorn (cos φ)Effektfaktorn är förhållandet mellan aktiv effekt och skenbar effekt. Effektfaktorn uttrycks som vinkelfunktionen av vinkeln φ. Om spänning och ström ligger ur fas med 40° i förhållande till varandra blir φ = 40°. Om φ = 40° blir effektfaktorn cos(40°) ≈ 0,77. Det strävas alltid efter att effektfaktorn ska ligga så nära 1 som möjligt.Resistiv belastningI en resistiv apparat (t.ex. glödlampa, värmeplatta och värmeradiator) går det att räkna med att all tillförd effekt blir till arbete. En resistiv apparat ger en linjär belastning. När kurvan för spänning och ström ligger i fas med varandra (φ=0°), blir cos(φ) = 1 (effektfaktor = 1).