0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Efter att ha läst runt mycket här så förstår jag att många drar egna vattenledningar. Detta vill jag också lära mig för att kunna installera värmepump och bygga ut med ny shuntgrupp. Dock hittar jag inga bra guider, varken här eller med google. Det mesta rör sig om ledningar för kall/varmvatten av olika sort. Jag är intresserad av värmesystem av olika dimension. Även vilka rör man bör använda (mjuka/hårda/kromade kopparrör) och för/nackdelar med olika kopplingar (gängat/mjuklödat/hårdlödat).Kan någon peka på sådan guide? Händighet saknas inte och jag förstår alla systemkopplingar, så nu behöver jag bara rätt information.Tack på förhand.
Kollade lite priser hos Rinkaby rör en T-koppling avsedd för lödning av 22 mm rör kostar 15 kr samma fast av kläm modell kostar 68 kr eller 43 kr beroende på system en klämrings koppling kostar 129 kr så nog skiljer det en hel del mellan prylarna men tror nog press detaljerna sjunkit lite i pris de senaste åren. Är själv lite förvånad att presskoppling verkar hålla så bra i alla andra sammanhang så torkar o-ringar ut och blir dåliga men det kanske dom inte hunnit med ännu i presskopplingarna eller så är det nån som kommit på nått bra. Själv hårdlöder eller mjuklöder jag så mycket som möjligt där inte det går eller man vill kunna demonterablir det klämkoppling men jag gör i stort endast jobb åt mig själv utan tim peng jobbar man åt andra blir det helt annat.