0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smart Smurfen , jag har ett L-stöd över som jag dels blir av med samt att den tar upp en del av jordtrycket iallafall. Den här stenen ska jag ha, stenarna ska ha en lutning bakåt och svängt innerhörn.https://www.stenbolaget.se/stodmur-waxholm-normalsten.htmlHäromdagen när jag fått 1 ton inkört i bilen och var på väg hem började funderingarna komma, hur fasiken blir det egentligen i den rundade delen. Jag frågade tidigare om vinkeln i butiken, fick till svar att vinkeln kan vara hur brant som helst, men nu inser jag att det är ett problem. Lutande mur och svängt innerhörn är ingen lätt sak, längst ner blir stenarna för stora och för små högst upp.Därför när jag idag köpte mitt andra ton passade jag på och förklarade för dom i butiken över mina funderingar, visade problemet med 3st A4 papper. DÅ fick man höra att dom inte hade byggt några murar men förstod mitt dilemma sen undrade dom om det var jag som ringt tidigare under dagen och ställt samma fråga, vilket jag inte hade gjort så flera har insett problemet. Dom hade egentligen ingen bra lösning utan bara svammel. Som att jag kan köpa en stolpe och bygga rakt mur utan sväng, bara det att jag har utgått från sväng så stolpen kommer hamna fel. Dom sa att jag också kunde bygga 2 raka murar som möter varandra med en 90° vinkel, men enklast är det att bygga en svängd. Förmodligen får jag bygga upp en sväng mur innan och räkna ut hur mycket som ska kapas på dom nedersta stenen, för att stenen högst upp ska bli perfekt. Har kikat på allt som finns tror jag när det gäller murar på Youtube, har man svängd mur i en cirkel kan man acceptera att skarvarna inte hamnar i mitten, i mitt fall kommer det bli två raksträckor där skarvarna MÅSTE hamna i mitten.
"Bilder" skandal egentligen, har inte tagit en enda bild ännu.Just nu står dessutom grävaren parkerad fel för att få bra bilder.
Fylla stenarna med betong , är det hål i dom eller , järn i varje skift låter som överkurs