0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det hjälper ju inte att lagra energin om man producerar mer än man gör av med måste man sälja eller använda elpatron så det förbrukas.
Man kan ju slänga ur sig att lagringen kan fixas med lite salt eller genom att spara vatten på sommaren.Det vore bra om politikerna vore mer seriösa än så, men tyvärr så är det inte så.Lite analys av situationenhttp://second-opinion.se/osakra-vindprognoser-sanker-vattenkraftens-effektivitet/Möjligen klarnar då allvaret i situationen, om man läser detta.Det värsta är väl att aktivister, okunniga politiker, profithungriga elbolag och bidragsentreprenörer länge haft övertag i debatten. Kanske rättar det till sig först när vi hamnat i skarpt läge, med en massa miljöförstörande vindkraft ingen blir glad av och med solfångare på sommarstugorna som inte löser några problem."Om vattenkraften producerar på sin lägsta nivå enligt vattendomarna eller går på sin maxnivå så finns inga marginaler för att reglera. Sannolikheten att vi hamnar i dessa lägen ökar i framtiden. "
Solfångare på sommarstugor har man oftast för att det inte går att ansluta annan el och det löser många problem för oss i alla fall men det har knappast med energi situationen i det stora hela att göra.
Å andra sidan, om vi idag inte någonsin tangerar min eller max reglering så finns det ju fortfarande marginaler att bygga vidare på.Kärnkraften är ju det sista som vi skall ha som basenergi, så länge helt miljövänliga alternativ som vind sol och vattenkraft kan leverera så skall vi inte ha kärnkraftverk i onödan, det skitar ned vid brytning, vid olyckor, lagringen är inte löst, och det är ett gigantiskt stort hot den dag terroristerna börjar använda sig av detta, eller angripa kraftverken.Kanske skulle ett sånt angrepp rent utav kunna starta ett tredje världskrig på riktigt, inte det lilla "terrorkrig" vi ser nu.Miljontals människor skulle bli lidande om ett sånt dåd skulle genomföras, kanske inte på grund av utsläppen, men den jakt på islamister (eller vilka som nu blir först) som skulle starta, hela folkgrupper skulle utplånas.Är det någon som tvekar på att det kommer att hända?
Absolut Det är precis det jag försöker göra hemma..Nu verkar det lite svårt med dagens regler att komma ner i nollenergi då inga elbolag tillåter att man monterar mer effekt solceller än man själv gör av med och för att nolla elräkningen måste man ha ungefär dubbel installerad solcellseffekt mot sin förbrukning.DET vore en bra regel att se över (för elbolagen), jag skulle direkt fördubbla mina solceller om jag fick, särskilt som min Tesla förhoppningsvis blir levererad i år
Tja, vi får väl se vem som får rätt. Kanske inte idag, eller ens de närmaste åren, men terroristerna verkar ju inte sky några medel för att skapa motsättningar i världen....Finnarnas nya kärnkraftverk i norra finland, 16 mil från mitt hem, är i alla fall en skymf mot Sverige där vi driver en politik som går ut på att fasa ut kärnkraften just för att vi inte vill ha den.