0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag förstår är det bara byggnader mindre än 50m2 som inte behöver ta hänsyn till maximal installerad effekt, där behöver man bara ta hänsyn till täthet och U-värde.
@cougarJa, just nu är det så som du beskriver, i elvärmda byggnader.Men i det nya förslaget som man vill genomföra nu i år, har man helt tagit bort begränsningen för högsta tillåtna eleffekt. Man får ha hur mycket eleffekt som helst.Man har inte heller något förbud mot direktverkande el. (Dir-el är i och för sig är energieffektivt. 100% verkningsgrad).Det finns inget stöd i varken EU-direktiv, Lag eller förordning för ett sådant förbud (det är borttaget). (Det borde kanske regeringen tagit med, när man ändrade sin förordning, förra året). Detta riskerar att dra undan mattan för värmepumpar i nya hus.Är det någon här som satt sig in i förslaget?http://www.boverket.se/contentassets/5b22890b437542c9bfb240bebb1efa93/bfs-2017-xx-bbr-a-remiss.pdf
Det är ju det här som är så oerhört korkat.Det skall satsas hundratusentals kronor på täthet, testning, isolering, små/inga fönster och ändå skall man värma med en elpatron på 1 kW när en värmepump på 1 kW kan värma ett hus som inte behöver isoleras så mycket, inte tätas så mycket, inte testas så mycket och inte bli så dyrt.Vansinne med stort V om ni fråga mig.Men så här blir det när vi har politiker som är lekmän och attraheras av trender och utopiska värderingar.
Elpatronen värmer inte huset vid normal användning.i vanlig driftstatus när huset är bebott så värms huset av kroppsvärme, hushållsmaskiner och solinstrålning.Ska du bygga ett hus som klarar uppvärmningen med en 4Kw värmepump så måste det ändå vara väldigt välisolerat och tätt, ingen jättestor skillnad mot nära-nollenergihus.Det kommer att ta många år att få till en omställning mot 100% nollenergihus, det här är ju ett sätt att tvinga marknaden att uppfinna nya byggtekniker för att sänka energianvändningen per m2.
Men det nya remissförslaget är ju bara en ändring, eller ett tillägg till redan rådande bygglagar, och om man läser sammanfattningen så är remissförslaget en åtgärd för att puscha byggandet mot nära-nollenergihus.kapitel som inte nämns i ändringen kvarstår ju. informationsmöte om detta den 29:onde, jag kanske kan ha mer kött på benen efter det
haha, jag tror att folk fortfarande vill ha vatten och avlopp inne..Antingen sitter man med armarna i kors och förfäras över framtiden eller så följer man med utvecklingen och utvecklas MED den
Det går inte hindra värmen från att komma in lika lite som man kan hindra kylan från att komma in på vintern hur mycket isolering man än har måste nån värme källa finnas och då tycker man att det kanske bör finnas en kyl källa också. Ett hus som värms av hushåls elen på vintern värms ju även av hushåls elen på sommarn antar jag
Är det krav på solceller också?