Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför är det dåligt att använda radiatortermostater i kombination med värmepump  (läst 6402 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag tycker mig ha läst här flera gånger att man ska undvika termostater på radiatorer när man kör vattenburen värme, och även har värmepump, typ bergvärmepump.

Varför är det så?

Om man istället vill "flödesbegränsa", kan man i så fall sätta sådana snygga gamla slottsvred på varje element? För det tänkte vi nog ändå göra, för det är så förbaskat snyggt och tidstypiskt för vårt hus:

http://www.vvsobadrum.se/varme/radiatorer-ventiler/termostater/mma/mma-slottsvred-snh-i-gammal-stil-m28x15

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4944
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om termostaterna  stänger blir flödet från VP stoppat  då kan den storkna lösa på högtryck tvärnit kanske , om inte VP har automatisk återställning , åka bort komma hem kallt hus inget bra

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Rickard har mera utförligt svar på fråga 1...
Slottsvred, javisst går det bra.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om termostaterna  stänger blir flödet från VP stoppat  då kan den storkna lösa på högtryck tvärnit kanske , om inte VP har automatisk återställning , åka bort komma hem kallt hus inget bra

Hmm men alltså, är risken att samtliga termostater löser ut och det blir trögare i cirkulationen och CP tar skada?

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rickard har mera utförligt svar på fråga 1...
Slottsvred, javisst går det bra.

Ja jag tänkte att det blir ju lite som om man har sådana justeringsvred i fördelarskåpet, fast att dom i detta fall sitter direkt på radiatorn.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4944
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm men alltså, är risken att samtliga termostater löser ut och det blir trögare i cirkulationen och CP tar skada?
Termostaterna löser inte ut dom stänger när det varmt i rummet varav mindre vatten strömmar igenom , totalt mindre vattenflöde från VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35360
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det beror lite på hur man bygger anläggningen, kör man med värmepumpen direkt mot radiatorsystemet så behöver värmepumpen ha ett stabilt flöde att arbeta emot, värmepumpen vill ha ca 7 graders deltaT mellan fram och returledning för att ge optimal verkningsgrad, har man många termostater som stryper så kan det bli väldigt lite flöde för värmepumpen att arbeta emot och man får då stor deltaT och värmepumpen får arbeta i korta intervaller och med hög "övertemp" i slutet av varje körning, många start och stopp i kombination med stor övertemp i slutet av körningen ger dålig COP och troligtvis en förkortning av livslängen.
I extremfallen (inte alls ovanligt) går värmepumpen med standardvärden i styren, och 100% termostater som reglerar värmen i huset, det ger i många fall extremt ogynnsam drift och det resulterar inte sällan i tidiga kompressorbyten.
Med rätt inställd kurva och parallellförskjutning kan man ha fullt godkänd värmekomfort i ett hus även med fullt öppna termostater i alla rum.
Men, HAR man korrekta inställningar i styren så kan man även om man tycker att det behövs, låta några få termostater stryp bort övertemp, jag brukar säga att max 30% av termostaterna kan tillåtas vara aktiva på det sättet.
En centralt placerad rumsgivare som kompenserar för eventuell övertemp (Och sänker värmepumpens börvärde om/när det blir för varmt inne) klarar dock de mesta störningarna mycket bra.

Har man hus i flera plan, och kanske framförallt om man har källare kan det vara svårt att få till ett bra klimat i hela huset oberoende av årstid och solinstrålning, i hus som dessa kan det vara en bra ide att koppla värmepumpen mot en arbetstank, värmepumpen arbetar då helt fritt mot arbetstanken, alltid med optimalt flöde, och man har sedan en extern cirkpump som sköter distributionen till värmeystemet.
Med en sådan koppling kan man köra med termostater aktiva i alla rum, man kan ha lite värme på i källaren, eller i toans golvvärme - även på sommarn utan att det resulterar i odrägligt många start och stopp och dålig livslängd på utrustningen.

Så, vad man väljer beror mycket på hur huset ser ut, om man anser sig vilja värma vissa delar av huset även sommartid, och vilken inställning man har till värmepumpens inbyggda styrning.
Vissa kunder/personer har dåligt förtroende för styrningen i värmepumpen och vill NÖDVÄNDIGT köra med alla termostater aktiva bara "för att" och då är mitt absoluta råd att man skall montera en arbetstank i huset.

Även med arbetstank finns det risk att COP blir dålig, om man slarvar med värmepumpens grundinställningar, en värmepump som går mot en arbetstank med för hög kurva kan alltså få sämre verkningsgrad än en värmepump som går direkt mot systemet men med rätt inställningar i styren.

Mitt råd är därför att man alltid, även om man har arbetstank, skall försöka köra med minst 30% av termostaterna fullt öppna, det är ett bra sätt att få signaler om att något är på tok (om det blir för varmt inne så indikerar det för hög kurva eller andra fel på värmepumpen, som t.ex. kärvande växelventil, eller felvisande tempgivare som gör att värmepumpen börjar producera onödigt varmt vatten.

Som jag ser det är det en stor riskfaktor för anläggningens livslängd att ha 100% termostater aktiva i sin anläggning, men med detta sagt så är det självklart så att termostater som tillåts strypa bort "onödig" värmeproduktion när vårsolen värmer också kan spara några hundra kWh energi/år.

Så allt är inte dåligt med termostater, så länge man är medveten om vilka konsekvenser de kan få för värmepumpen.

Mina generella råd är alltså:

Värmepumpen kopplad direkt mot radiator/golvvärmesystemet = max 30% av termostaterna aktiva.
Värmepumpen kopplad mot en arbetstank = minst 30% av termostaterna fullt öppna.

Manuell instrypning kan ske på flera olika sätt beroende på radiatorer och koppel, slottsventiler funkar bra, men på modernare koppel anpassade för termostater finns oftast en justeringsring dold under termostaten som man kan (ska) ställa grundflöde på.

Som en anekdot kan jag nämna när växelventilen på vår värmepump kärvade och släppte ut varmt vatten mot radiatorerna trots att det inte fanns värmebehov (värmepumpen trodde den gjorde tappvarmvatten), när jag kom hem var det 32 grader varmt inne!!!
Med 100% termostater i drift hade jag förmodligen aldrig märkt detta, utan värmepumpen hade gått med täta start och stopp mot höga temperaturer och tryck i månader eller t.o.m år.
Det finns nog otroligt många värmepumpar i detta land som havererar just p.g.a. detta fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för fina svar  :)

Men då känns det som att slottsvreden borde fungera rätt så bra med värmepump + arbetstank. Ibland upplever man ju värme och kyla olika beroende på vad kroppen tycker, då kan det ju vara bättre med slottsventilen än en termostat, och med en radiator så går det ju snabbt att justera upp/ned temperaturen med ett sådant vred.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35360
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, det där är ytterligare en vanlig missuppfattning, när man värmer med värmepump kör man ju bara ut precis så varmt vatten som behövs för tillfället, för att hålla önskad temp i huset.
Ju varmare vatten värmepumpen gör, desto sämre blir ju verkningsgraden.
Så att öka flödet på en radiator, eller vrida upp en termostat gör väldigt liten skillnad på temperaturen i ett enskilt rum, och det tar framförallt TIMMAR innan man märker någon skillnad.
att hålla på och vrida på grundflödet, eller på termostater är därför rätt meningslöst.
Bättre att klä på sig lite om man fryser.
ÄR det för kallt inne så kan man dra upp rumsgivaren en grad eller så, men som sagt, det tar runt ett dygn innan det visar sig i en grad högre rumstemp.

Nackdelen som jag ser det med slottsventiler är att man ställer grundflödet på dem, alla radiatorer korrekt justerade, 7 graders deltaT, lagom varmt i alla rum - PERFEKT!

Sen känner sig någon frusen och öppnar slottsventilen fullt i köket, då tar den en massa flöde från andra radiatorer, och det blir kallare i dessa rum...
Utan att det blri särsklit mycket varmare i rummet där man öppnade.
Man får en så kallad korslutning i systmet där en stor del av flödet går utan att hinna lämna ifrån sig värmen i radiator - direkt tillbaks till värmepumpen som då snabbt stannar för att den uppnått sitt inställda börvärde.

Nyckeln till en väl fungerande anläggning är att göra en korrekt grundjustering, och sedan ändra så lite som möjligt beroende på dagsform - det ställer bara till det.

Vill du nödvändigt ha möjligheten att snabbt få upp värmen om du känner dig frusen så skall du ha arbetstank, onödigt hög kurva i strydatorn, och termostater på alla element.
Då kan man relativt fort få upp tempen i ett rum, men det kostar i sämre verkningsgrad året runt.
Räkna med ca 3% sämre COP för varje grad varmare vatten än nödvändigt som värmepumpen gör.
« Senast ändrad: 03 mars 2017, 15:34:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför är det dåligt att använda
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2017, 17:49:45 »
Tack detta är intressant, detta med radiatorer och flöden!

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry det är en så gammal tråd, men jag tyckte ämnet var så passande.

Vi har ett gammalt hus med bergvärme, gamla "flänsradiatorer" av plåt typ lenhovda tror jag de kallas, med mestadels slottsvred eller den väl tekniskt motsvarande varianten med bakelit på vredet istället för mässing.

Har byggt om / kompletterat systemet något för ett par år sen, men 2 radiatorer står fortfarande oinkopplade pga renoveringen drog ut på tiden. Nu är det dags att koppla in, då måste jag tömma systemet och kan då passa på att göra förändringar.

Jag har några rum som ofta blir FÖR varma, antingen pga solinstråling eller eldning, samt köket pga aktivitet av både personer och spis/ugn.

Jag har några slottsventiler som kärvat ihop (några har jag redan fixat). Någon var svår att fixa med gott resultat då den satt fast så in i... Man måste ju hålla i axeln för att få loss och kan då skada axeln...

Jag funderar på om jag ska försöka sätta in termostater i de rum som ibland blir för varma. Då kan jag troligen flytta omkring de snygga slottsventilerna, ta bort de som kärvat helt och de inte lika snygga med bakelitskaft. Jag har för mig det finns adapters så man kan använda huset för slottsvredet till en modern termostat?

Jag tänker isåfall byta till termostat på kök, söderplacerat vardagsrum med många fönster, vårt sovrum i söderläge med en kamin i rummet bredvid. Det är mindre än 30% av totalen.
Tilläggas ska att just dessa rum sitter idag slottsventilerna fast (och köket är helt utan radiator då den är oinkopplad).

Jag har även noterat att grundflödet kan sättas i slottsventilerna, ska man pilla på det så att grunden är att alla ventiler normalt står på fullt, eller är det bättre att ha en justermån uppåt?

Har ingen innegivare, Tänker att om jag monterar en så ska den sitta i ett utrymme där det inte blir varmt pga solinstrålning eller eldning inte heller i en hall där en dörr kan stå öppen. Funkar att tex montera i en trapphall då får man ju ett medel mellan över och underplan?

Så, ska jag köra på några få termostater OCH innegivare, eller hoppa nån eller båda av dem och nöja mig med att frigöra alla gamla slottsvred.
« Senast ändrad: 19 maj 2020, 14:03:53 av JLUN »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35360
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som temperaturbegränsare fungerar det bra med termostater.
Rumsgivare på en vägg i ett rum som inte värms av solen skulle jag rekommendera.
Försök hitta en så neutral plats i huset som möjligt.
Vi har vår givare i matplatsen (norrläge) på innerväggen mot sovrummet som ligger i söderläge.
Den skall inte placeras på yttervägg, och helst inte i ett rum som vetter mot söder, lite beroende på förstås, är du OK med att få lite kallare i vissa rum när solen ligger på så kan du ju sätta den i ett rum som värms upp av solen - det sparar ju mer energi.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Segerborg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Aktiverar denna tråd igen.

Jag har en luft-vatten värmepump, ett äldre hus, 1 1/2 plan med källare och tillbyggnad. Både inne- och utegivare. Stora fönster i vardagsrummet på södersidan på huvudvåningen. Innegivaren sitter i hallen intill det solbelysta vardagsrummet som verkar vara det minst dåliga stället i vår krångliga planlösning. Problemet är att även om innegivaren är ganska högt ställd stängs värmepumpen av så fort solen skiner med följden att tillbyggnaden är konstant för kall.
Det finns gamla och knappast välfungerande termostater i samtliga rum som är fullt öppna.
Skulle det vara dåligt att strunta i innegivaren och sätta ordentliga termostater i det solbelysta vardagsrummet för att faktiskt få någon värme till tillbyggnaden?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3902
  • Karma +3/-0
Hej.

Aktiverar denna tråd igen.

Jag har en luft-vatten värmepump, ett äldre hus, 1 1/2 plan med källare och tillbyggnad. Både inne- och utegivare. Stora fönster i vardagsrummet på södersidan på huvudvåningen. Innegivaren sitter i hallen intill det solbelysta vardagsrummet som verkar vara det minst dåliga stället i vår krångliga planlösning. Problemet är att även om innegivaren är ganska högt ställd stängs värmepumpen av så fort solen skiner med följden att tillbyggnaden är konstant för kall.
Det finns gamla och knappast välfungerande termostater i samtliga rum som är fullt öppna.
Skulle det vara dåligt att strunta i innegivaren och sätta ordentliga termostater i det solbelysta vardagsrummet för att faktiskt få någon värme till tillbyggnaden?
Jag tycker du är rätt ute.
Testa sänk påverkan av innegivaren, men ha kvar den. Skippa/vidställ termostater i alla andra rum.
Om tillbyggnaden är lite kall mulna dagar behöver systemet balanseras om lite.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Segerborg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Citera
Testa sänk påverkan av innegivaren, men ha kvar den.

Tack för svar, hur sänker man påverkan av innegivaren? Ställer på högre temperatur?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!