hej
Aha köket var en kåk! det borde jag fattat
Först en beskrivning av min situation du kanske kan få nån ide.
Jag hadde ett liknande problem (ingen tillluft på boningsplan endast i källaren fanns det tillluft som dock var "pluggade" o ingen frånluft.
Då jag inte ville ha upp källarluften (+misstänkt radon, mätning pågår)öppnades tillluften nere och en pluggad imkanal i murstocken återinvigdes detta gjorde susen för källaren, pricken över i'et var att ställa dit en luftavfuktare strömmen den drar är värt varenda öre. Lösningen uppe var att fräsa in fönsterventiler i alla fönster utom i kök o badrum. I badrum både uppe o nere fräste jag bort en centimeter nertill på dörrarna för att släppa in luften o hjälpa självdraget på traven. Dessa ganska enkla o billiga ågärder är ett klart lyft för min luftmiljö. OK nu kostar värmen säkert mer för mej än för förra ägarna ,som var av det äldre släktet: den den sorten att ju mindre uppvärmingen kostade ju mindre syre behövde dom
Nu till din sits. Ditt självdrag kan inte fungera om du inte har någon tillluft, det måste du ha. Fundera på fönsterventiler eller dylikt. Kolla även om frånluften i badrummmet fungerar om du tex gläntar på ett fönster ( det gjorde inte min: en full? murare hadde tappat en tegelsten i kanalen). har du luftinsläpp i badrumsdörren. Om din kanal är öppen o draget inte räcker, kan du sätta en fläkt i kanalen o plugga väggventilen.
Just nu orkar jag inte skriva mer BBL.
DVC Keld