Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vagabonderande strömmar  (läst 3727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

wooody

  • Gäst
wooody
vagabonderande strömmar
« skrivet: 20 februari 2017, 12:18:30 »
Jag har vagabonderande strömmar som går från PEN ledaren till kallvattenledningen
Detta beror på att luftvattenvärmepumpens innerdel är ansluten till PEN(det måste
den vara) och dessutom ansluten till kallvattenintaget direkt via kopparrör
Enligt elverket är det ok att de har en spänning på någon eller några volt mellan
deras jord och jord(via vattenledningen)  Har även mätt upp den till nÃ¥gon volt när jag
separerar PEN ledaren och kallvattenröret från varandra.
Men när det är anslutet blir det som sagt en ström på några ampere som varierar beroende
hur man jag och grannar tar ut ström i faserna. Detta ger en hel del magnetiska fält runt rören.
Nu till frågan:
Finns det någon snygg lösning med isolerande koppling(gärna med avstängningsventiler) som
kan skarvas in i 22mm kopparör. Detta skulle ju lösa mitt problem


Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2017, 13:54:27 »
Lösningen på ditt problem är att lta en elektriker utföra en potentialutjämning.
Detta sker genom att installera en potentialutjämningsskena till vilken alla inkommande elektriskt ledande installationer ansluts (så nära införingspunkten i huset som möjligt). Inkommande el, vatten, gas, spillvatten, tele, kabel-TV.

En sådan installation säkerställer att du inte får vagabonderande strömmar i huset OCH är dimensionerad för att klara de strömmar som uppstår utan att orsaka brand. Just brand var ett av de fel man började få när TV-apparater började bli jordade och orsakade vagabonderande strömmar i de klena antennkablarna med alla dess kopplingar etc. Här löste man det med att skilja elsystemet från koaxial-nätet galvaniskt från varandra.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2017, 18:15:09 »
Nytt eller gamalt hus  Fabr VP typ Ã…r
Vagabonderande strömmar är lite svårt att döda , det kan finnas en lösning
du säger att det är innerdelen som ligger PEN var får utedelen sin ström från , kan det vara så att de har separata matningar

wooody

  • Gäst
wooody
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2017, 18:55:09 »
Bosch Compress 6000Aw med utedel kopplad via innerdel installerad 2016
Gammalt hus 1969(fyrledarssystem,hade gärna haft femledaresystem men det blir för dyr lösning om den ens går)
Mätt upp alla vagabonderande strömmar och de går i skyddsjorden till
innerdelen och vidare ut via kallvattenledningen(en liten del går i varmvattenledningen också)
Så ur den synpunkten stämmer allt.
Fick förslag om potentialutjämning men det är komplicerat eftersom intaget för vatten och el ligger långt isär så potentialutjämningskenan skulle bli lång så skulle få en hel del fält i den. Dock skulle man ju lättare kunna styra
var strömmen går mao fältens utbredning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2017, 19:11:37 »
Bosch Compress 6000Aw med utedel kopplad via innerdel installerad 2016
Gammalt hus 1969(fyrledarssystem,hade gärna haft femledaresystem men det blir för dyr lösning om den ens går)
Mätt upp alla vagabonderande strömmar och de går i skyddsjorden till
innerdelen och vidare ut via kallvattenledningen(en liten del går i varmvattenledningen också)
Så ur den synpunkten stämmer allt.
Fick förslag om potentialutjämning men det är komplicerat eftersom intaget för vatten och el ligger långt isär så potentialutjämningskenan skulle bli lång så skulle få en hel del fält i den. Dock skulle man ju lättare kunna styra
var strömmen går mao fältens utbredning
Den är ju ganska ny vad jag förstÃ¥r , har det kommit nu ,hur vet du att du har krypstr. killar det i fingrarna när du tar i metallbitarna , mät mellan vattenrör och betonggolv ( ska blött ) efter det  finns ett sätt att kolla detta , verktyg  ;;;  Ficklampa tanten till hjälp , har du elcentralen i källaren eller hallen ,slÃ¥ ifrÃ¥n all ström lätta pÃ¥ säkringarna 1,5 varv om du har vanliga , annars slÃ¥ ned automatsäkr. slÃ¥ strömen mät rör och golv ska vara noll koppla in en säkring i taget
Vid trefas ska alla in VP kan du stänga av ( Trefas ) vid volt golv hojta pÃ¥ tanten ta ur den pluggen-arna  , fortsätt genom hela centralen , vart gick dom pluggarna

wooody

  • Gäst
wooody
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2017, 19:35:51 »
Skulle gärna ha svar på min ursprungliga fråga
"Finns det någon snygg lösning med isolerande koppling(gärna med avstängningsventiler) som
kan skarvas in i 22mm kopparör. Detta skulle ju lösa mitt problem"
De vagabonderande strömmarna har inget med säkringar att göra utan beror på att jag har TN-system 4-ledare
Innan värmepumpen installerades hade jag en potentialskillnad mellan PEN ledaren och vattenledningen på några volt.
I och med att värmepumpen anslöts både till PEN och vattenledningen(via kopparrör) kan man säga att jag potentialutjämnade systemet mellan istället för spänning fick jag nu ström på någon ampere från PEN via vattenrör till jord
Men som sagt gärna svar på ursprunsfrågan
Sett att de finns de som kopplar in via slang,men skulle vilja ha snyggare lösning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2017, 19:54:47 »
Skulle gärna ha svar på min ursprungliga fråga
"Finns det någon snygg lösning med isolerande koppling(gärna med avstängningsventiler) som
kan skarvas in i 22mm kopparör. Detta skulle ju lösa mitt problem"
De vagabonderande strömmarna har inget med säkringar att göra utan beror på att jag har TN-system 4-ledare
Innan värmepumpen installerades hade jag en potentialskillnad mellan PEN ledaren och vattenledningen på några volt.
I och med att värmepumpen anslöts både till PEN och vattenledningen(via kopparrör) kan man säga att jag potentialutjämnade systemet mellan istället för spänning fick jag nu ström på någon ampere från PEN via vattenrör till jord
Men som sagt gärna svar på ursprunsfrågan
Sett att de finns de som kopplar in via slang,men skulle vilja ha snyggare lösning
Är du säker på att det kommer från VP eftersom du hade lite förut , när VP
kom in förstärktes nollspänningen , har varit med om att leta fel enligt dito , felet kunde komma från grannen vet inte hur du bor , om VP är så ny ska du inte ge dig mot installatör tillverkare , det kanske är någon elektrolytkonding som läcker inte ovanligt , det åtgärder som jag föreslog var bara för att konstatera var det kommer ifrån och åtgärd efter det , tillochmed har jag vänt på stickproppen , utedelen har en fläkt som en enfas med konding ,

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2017, 20:55:35 »
Ordna ett eget jordtag och anslut till PEN (via en PUS plint) så borde ditt problem försvinna
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2017, 00:43:55 »
Ordna ett eget jordtag och anslut till PEN (via en PUS plint) så borde ditt problem försvinna
Får du ansluta separat jordtag till energiverkets PEN, det jag skrev var för att kolla var det kommer i från kan vara fler felkällor

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2017, 06:19:54 »
Kan du inte kapa bort en bit kopparrör och sätta nån plastslang istället?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2017, 07:14:55 »
När man PUSar SKA PUSskenan anslutas till inkommande PEN. Det innebär att man i praktiken ansluter till eget jordtag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2017, 12:09:56 »
Först : har du en äldre el-central eller auomat , jordfelsbrytare
Det gÃ¥r utmärkt att galvaniskt skilja bort , i lantbruk är det ett mÃ¥ste med vattenpump , men du mÃ¥ste ta reda pÃ¥ om det är VP som är boven för att säkerställa egen säkerhet , vad händer om du försöker särskilja VP och övrig el , det kan bli sÃ¥ att  när du tar i VP och annat rör kan fÃ¥ en smäll , en VP ska anslutas pÃ¥ eget maskinskydd  JFB 300mA för den kan lösa ut JFB 30mA personskydd
så står det i installtionsanvisningarna , har inte kollat upp varför , men tror det har att göra med diverse kondingar e.t.c. i VP som ska var för funktion ,
För min skulle jag utröna om det är VP , är det den ska du reklamera det , för sÃ¥ ska det inte vara  , har du spänning mellan blött golv och rör , sÃ¥ kan det komma frÃ¥n annat hÃ¥ll och förstärkas med VP det kan även vara nÃ¥gon form av dÃ¥lig kontakt PEN och ut pÃ¥ nätet har du pratat med el-verket , du säger att det är obehagligt kan ni kolla det , brukar inte kosta nÃ¥gon för det värsta som finns för el-verken är vagabonder

wooody

  • Gäst
wooody
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2017, 23:33:14 »
Tack till alla förslag
Utfört potentialutjämning
Eftersom vattenröret och elnätet inte kommer in på samma ställe(6m emellan)
så räknar jag inte med att få ner alla vagabonderande strömmar i potentialutjämningsledaren
Valt 6m 6kvmm
Nu har jag 1,3A i potentialutjämningsledaren och 0,2A i PEN ledaren via vatenledningen till jord
Observera att dessa strömmar går även när jag har stängt av min huvudbrytare vid mätartavlan
Mina grannar är obalanserade :-) :-)
Fälten har minskat avsevärt

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2443
  • Karma +5/-0
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2017, 00:13:25 »
Min erfarenhet är att när någon talar om vagabonderande strömmar, så är det nästan alltid någon som har upptäckt ett mystiskt fenomen i en installation men inte vill eller kan gå på djupet med vad som orsakar det hela. Uttrycket kom från början till omkring förra sekelskiftet då städer med likströmsdrivna spårvägar fick problem med att gas- och vattenledningar nära spårvägssträckorna lätt frättes sönder för att delar av spårvägens driftström gick tillbaks på okontrollerade vägar till kraftverket istället för genom rälsen och dess jordförbindningar.

Om du nu har 1,3 A likström oavbrutet i potentialutjämningsledaren (jag förmodar att det är likström och inte växelström), sÃ¥ innebär det ju att du pÃ¥ ett eller annat sätt har skapat ett galvaniskt element som kortsluts via potentialutjämningsledaren. Förr eller senare kommer den mindre ädla elektroden i det att fungera som offeranod och korrodera bort, kanske med katastrofala följder pÃ¥ ett eller annat sätt (vattenläcka, betongkonstruktion som havererar dÃ¥ armeringen är bortfrätt etc).  Det är bättre att bryta upp kretsen och pÃ¥ det sättet fÃ¥ ner strömmarna till noll, eller att byta material i delar av anläggningen sÃ¥ att potentialskillnaderna pÃ¥ det sättet upphör.

Ett bra sätt att bryta upp kretsen är att göra som man numera alltid gör vid elvarmvattenberedare, nämligen att skarva in ett par decimeterlånga bitar PEX-rör i serie med vattenrören på ömse sidor om den.

Räkna inte med att en elektriker har den kompetens som behövs för att lösa sådana här problem.

Om du ska fortsätta mäta, så kolla med oscilloskop hur stor del av strömmen som är likström respektive växelström. Det kan också vara intressant att se om eventuell växelströmskomponent är synkron med nätfrekvensen eller inte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

wooody

  • Gäst
wooody
SV: vagabonderande strömmar
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2017, 06:55:39 »
Det är växelström
Så det har inget med galvaniska element att göra.
Mätt med bland annat oscilloskop på spänningen när kretsen var öppen så det är helt klart!
Så jag är inte rädd för korrosion.
Pratat med elverket och den lilla skillnaden i jordspänning mellan PEN och vattenrör i ett fyrledarsystem
är helt ok för dem. Det är därför de numera alltid bygger femledarsystem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!