0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bosch Compress 6000Aw med utedel kopplad via innerdel installerad 2016Gammalt hus 1969(fyrledarssystem,hade gärna haft femledaresystem men det blir för dyr lösning om den ens går)Mätt upp alla vagabonderande strömmar och de går i skyddsjorden tillinnerdelen och vidare ut via kallvattenledningen(en liten del går i varmvattenledningen också)Så ur den synpunkten stämmer allt. Fick förslag om potentialutjämning men det är komplicerat eftersom intaget för vatten och el ligger långt isär så potentialutjämningskenan skulle bli lång så skulle få en hel del fält i den. Dock skulle man ju lättare kunna styra var strömmen går mao fältens utbredning
Skulle gärna ha svar på min ursprungliga fråga"Finns det någon snygg lösning med isolerande koppling(gärna med avstängningsventiler) somkan skarvas in i 22mm kopparör. Detta skulle ju lösa mitt problem"De vagabonderande strömmarna har inget med säkringar att göra utan beror på att jag har TN-system 4-ledareInnan värmepumpen installerades hade jag en potentialskillnad mellan PEN ledaren och vattenledningen på några volt.I och med att värmepumpen anslöts både till PEN och vattenledningen(via kopparrör) kan man säga att jag potentialutjämnade systemet mellan istället för spänning fick jag nu ström på någon ampere från PEN via vattenrör till jordMen som sagt gärna svar på ursprunsfråganSett att de finns de som kopplar in via slang,men skulle vilja ha snyggare lösning
Ordna ett eget jordtag och anslut till PEN (via en PUS plint) så borde ditt problem försvinna