Hej Brasson, jag har visserligen en annan pump (IVT) men jag känner igen det där du säger om hur det fryser på i form av breda band och zoner ibland. Även jag blev litet fundersam med tanke på vad experterna säger att ojämn påfrysning kan tyda på, det kanske kan vara intressant att jämföra litet.
Innan i vinter var det ganska fuktigt strax under noll och även neråt -15, då frös det på snabbt och jämnt över hela förångaren inklusive sidorna. Avfrostningsintervall var kanske 40 minuter kring -5. Detta betydde att den fick dra på rätt bra mellan varven för att hålla inställd temp i kåken, allra jobbigast hade den vid -2 till -4 och avfrostningar 2-3 ggr timmen. Det blev liksom en ond cirkel, den måste dra på full kompressoreffekt för att hämta in tappet från att den måste avfrosta så ofta och då ökar påfrysningstendensen.
Nu med den torra svaga nordanvinden har vi fått mycket torrare luft, åter är tempen uppe i -3 så man kan jämföra. Påfrysningen är minimal och nu ser man att det kan bildas regioner på lamellerna, ett par breda och litet oregelbundna randiga band hade bildats när jag kollade upp detta i morse. Avfrostningsintervall gissar jag ligger på ca 6 timmar eller mer, jag har inte stenkoll men det är ytterst sällan. Pumpen går på dellast och lågvarv, kompressorn på kvarts-halv effekt kanske. Den håller tempen i kåken utan minsta ansträngning nu, den tycks gå på tomgång och man kan knappt höra att den är igång.
Min teori är att den hamnat i ett jämviktstillstånd där frosten ömsom har en tendens att avdunsta, ömsom byggas på. Exakt var påfrysningen börjar måste bero på luftflödet som knappast är konstant över hela lamellpaketet, och där frostzonerna självt påverkar flödet och den avdunstning som kan ske därefter. Resultatet kanske blir dessa band och zoner som mot slutet av värmecykeln växt till sig såpass att pumpen tycker det är dags för en avfrostning. Eller det kanske sitter en timer som kör en avfrostning efter en viss maxtid, vem vet.
Det verkar som att detta bara sker under mycket speciella förhållanden, torr luft och vid ett par minusgrader. Nu när jag kom hem tex är det -6 och påfrysningen är av typen flortunt helrandigt som följer kylrören jämnt över hela baksidan... tja du jag vet inte om varken du eller jag blev klokare men det skulle inte förvåna mig om det är helt normalt beteende.
Jag tror knappast det är något fel på min pump eftersom det är konstant varmt o gott i kåken men man kanske ska hålla ögonen på det där.