Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme i Garage - Kulvert å Bergvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme i Garage - Kulvert å Bergvärme (läst 5257 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Chribbaaa
Gäst
Chribbaaa
«
skrivet:
24 januari 2017, 22:49:23 »
Citera
Hej!
Sitter i väntan på bygglov och filar på lite tekniska lösningar på min nya fastighet.
I huset (Nyproduktion) 150m2 blir det en Nibe F1245 med Bergvärme samt frånluftsåtervinning Nibe FLM
Tanken är att köpa till en Nibe ECS 40 shuntgrupp och förlägga golvvärme till Garaget med ca25m kulvert.
Garage 100m2 (Nyproduktion) och med denna lösning hålla en grundvärme på iaf 10-15grader konstant och sedan kunna mysa på med 22 vid behov.
Finns ju inget bättre när man får in blöt bil eller ska skruva lite att ha mysvärme på golvet. Men ser ni något problem med golvvärme vid lågtemp? (läs inte frysrisk utan 10grader)
En till parentes är att eventuellt värma ett befintligt torp 80m2 med samma värme men har inte hittat någon bra lösning där, finns inget vattenburet där i dagsläget, finns några smutta aerotemprar eller liknande man kan använda? Blir i så fall en till shuntgrupp ECS 40 och kulvert till detta.
Torpet kommer ev. vara uthyrt men stor risk är att det får stå tomt med underhållsvärme under vinter så vill inte lägga ut för mycket pengar på detta.
Så nu vill jag såklart ha er input på allt detta, bra/anus? Göra si/så?
Inget är beställt i dagsläget så det finns möjlighet att ändra på det mesta.
Tack på förhand!
MVH / Christian
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
SV: Golvvärme i Garage - Kulvert å Bergvärme
«
Svar #1 skrivet:
24 januari 2017, 23:02:44 »
Citera
Förmodar att du ska lägga golvärmeslingor i betonggolv? Då gäller det att ha bra framförhållning när du ska ha upp tempen från 10 till 22. Flera dygn. Komplettera med spetsvärmekälla.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3120
Karma +0/-1
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #2 skrivet:
24 januari 2017, 23:19:25 »
Citera
25m kulvert är fasligt långt. blir mycket förluster i den. som grundvärme säkert bra, men som övre talare något annat för att snabba på värmen. t.ex. en luftluft om du inte planerar att damma mycket där.
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
25 januari 2017, 07:25:39 »
Citera
Du verkar ju ha stor tomt om du har så pass många/stora byggnader, kan du inte gräva jordvärme?
Om det vore möjligt att få ned 300 meter jordvärme så skulle långsiktigt en liten jordvärmepump kunna vara ett väl så bra alternativ, den där kulverten kommer att kosta dig både i inköp och i högre driftskostnader varje år.
Speciellt kan det bli dyrt om du vill ha tappvarvatten i garaget, då nästan krävs VVC om du vill ha varmvatten utan att vänta ett par minuter på att det skall komma fram.
VVC i en 25 meter lång kulvert kan göra att din värmepump för väldigt många drifttimmar för tappvarmvattenvämning jämför med vad som är normalt.
Varmvattenberedning sker vid höga tryck och höga temperaturer och sliter på kompressorn, vilket rimligen gör att livslängden påverkas negativt.
Jag skulle göra en kalkyl på hur mycket dyrare det blir om du skippar kulverten, köper en mindre värmepump till huset, och en mindre till garaget och sedan räknar på den vinst du gör på att slippa energiförlusterna i kulverten.
Du skulle t.o.m kunna titta på en begagnad värmepump för några tusen till garaget, och ha en elberedare på typ 30 liter för tappvarmvatten i garaget.
Det skulle inte behöva kosta just mer än kulverten i inköp...
OM du skall köra med kulvert och VVC till garaget är det viktigt att du köper en värmepump som har bra styrmöjligheter för när du vill ha tillgång till tappvarmvatten snabbt i garaget.
(Timerstyrd och med deltaT-reglering på cirkpumpen, om det finns...)
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 505
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #4 skrivet:
25 januari 2017, 09:54:37 »
Citera
Att lägga grundvärmen till garget via en kulvert.
Säg att du kör den 8500 timmar om året 30 fram 25 i retur då hamnar du på en elförbrukning på 177 kWh per år i kulvertförluster.
Tar du därremot tappvatten med vvc blir förlusten 1400 kWh då värmeförlusten är propotionel mot temperaturskilnaden mellan marken och vattnet. Medan drivströmmen ökar kraftigt för att bereda högre temperaturer med en värmepump.
Mitt råd är att kör med värmepumpen mot golvvärmen för jag är övertygad om att du kanske klarar dig med 20 -15 grader på golvvärmen för att hålla 10 grader i garaget och då blir din bergvärme oslagbar i COP närmare 7.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3120
Karma +0/-1
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #5 skrivet:
25 januari 2017, 11:46:06 »
Citera
Var ute och mätte temperaturer idag på min kulvert.
Ut från pumpen 25,5 °C -> 13m kulvert inkommande till garaget -> 22,3 °C = 3,2 grader borta
Retur från garaget 16,2 °C -> 13m kulvert -> retur vid BVP 17,5 °C = 1,3 grader ökning (Kanske blandas returen med husets retur då det är en ökning? Returen från huset var 24 °C. Eller så har värmen överförts i kulverten mellan rören?)
Garaget är inkopplat med enbart ett t-stycke. Slingorna i garaget är aningen strypta då jag där har ett rum jag önskar hålla lite varmare än resten av garaget. Ca 14 grader i garaget. Ute -3
Men medeltalet blir 25,2-17,5 = 21,5 grader vid pumpen
22,3-16,2 = 19 grader i garaget mellan framledning-retur.
Förlust på 2,5 °C ? i kulverten
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Janne.L
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Finland
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
Janne.L
«
Svar #6 skrivet:
25 januari 2017, 22:32:46 »
Citera
Har nu kört med ett system sedan 2012/2013 som liknar väldigt mycket det du beskriver. Hus byggt 2012 (väl isolerat) på ca 220m2, 30m kulvert samt garage på 100m2 (byggt 2013). Därtill sitter ett häststall på 100m2 ihop med garaget där det också ligger 3 slingor i golvet, varav en är "aktiv" med samma vatten (temperatur) som i garaget.
Pumpen är en Nibe 1145 10kW och eltillskottet har varit blockerat sedan installation (eller strax efter). Går väl kanske igång vid legionella körningarna?
Har även hållit ca 12°C i garaget vintertid och
totala
elförbrukningen har legat runt 10000kWh/år.
Skillnaden från det du beskrev är att jag även har en värmeväxlare i garaget som separerar systemen i.o.m. att det i garaget även är iblandat glykol. Detta ifall det av någon orsak skulle gå så att en garageport skulle bli öppen en vinterdag när det är -20°C ute. Hände en bekant när deras barn hade kommit åt fjärrkontrollen och ingen sett att dörren stod öppen när man åkt till jobbet
tråkig erfarenhet jag helst undviker..
Dessutom känns det som en extra trygghet att ha det uppdelat ifall något skulle gå söndert. (Redundans = yrkesskada)
Mätte nu på kulvert stigare och retur här i huset när pumpen var i viloläge (cirkulationspump igång) , då var temperaturerna 18°C ut och 14°C retur. När pumpen startat och gått en stund var dom 30°C ut och 24°C retur. Efter ännu en stund var stigare i huset 32,5 och i andra ändan i garaget 31,6.
Så med 30m kulvert samt uttag av värme i garaget (beräknad framledning 17°C) känns förlusterna väldigt marginella.
Enligt Uponors specifikationer (1022690-pre-insulated-pipe-system.pdf) för 2x25/175 thermo twin skulle förlusterna med 30/24°C bli ca 4W/m med en marktemp på 5° (kulverten ligger på ca 1,5-2m djup). Totalt 120W. Låt säga att dessa förhållanden skulle råda året runt (i verkligeheten mindre än hälften av året), då blir det 8760h *0,12kW = 1051 kWh. COP borde väl för dessa temperaturer ligga runt 5 kanske(?) vilket då ger en elförbrukning på ca 200 kWh. Men vilket då i verkligheten kanske är hälften eller mindre, låt säga 100 kWh, vilket då ger en kostnad på 14€/år i förluster! (Undrar hur många tankefel och felberäkningar som fanns där
)
Skulle jag vara tvungen att börja om hela bygget så skulle värmesystemet med stor säkerhet se exakt likadant ut som idag.
Skisser ser du även i en anna tråd där jag beskrivit mitt nästa projekt, vilket många säkerligen ser som rena dårskapen
Själv tycker jag det är intressant och mycket lärorikt..
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63801.0
(redigering)
Glömde att skriva om det där med varmvatten. Har en gammal diskbänk till att tvätta händer, verktyg mm. Men till denna köpte jag en 10l beredare på biltema för under 100€. Eventuella förluster därifrån stannar ju som värme i garaget.. (egentligen kunde jag INTE bry mig mindre om dem
)
«
Senast ändrad: 25 januari 2017, 22:45:15 av Janne.L
»
Loggat
Nybyggd 1,5 plans villa på 220 kvadrat (130m2 + 90m2) med golvvärme. Inflyttad 2012.
Garage/häststall på 200 kvadrat under byggnad (värmen på December 2013). Golvvärme med glykolblandning. Grundvärme ~10°C
Nibe 1145-10 med en VPB300. 196m aktivt borrhål. Kulvert till garage/stallsbyggnad med ECS41 + värmeväxlare.
----------------------------------------
Total elförbrukning 2013: 7721 kWh
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1066
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
ChristianJ
krambriw
Jisse
HBerggren
mindis
Mike
Nocoll1948
Carl N
Raketost
tyke
OlofZ
jishi
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info