Lite fakta om installation och felhantering 2016.
1) 9/5 - 10 /5 "Snygg" installation av värmepump (Värmepumpcenter i Gävle).
2) 29/6 - 8/7 diverse åtgärder av (servicebesök och kontakter med Daikin support) Mattias Edqvist Värmepumpservice AB (Installatören) påkallat pga att 3-vägsventilen stod kvar i vv-läge (cp gick för fullt med blockering av rumsvärmeprod. som följd).
Resultat: Byte av kretskort (kommer från Belgien).
3) 13/7 byte av kretskort av Magnus på Vpc (installatören) som startar upp anläggningen i samråd med Daikin support (Magnus har inte jobbat så mycket med produkten och är osäker). Jag meddelar installatören att jag inte anser att anläggningen är tillfredsställande levererad.
4) 19/7 Larm om "Legionellaprogrammet har ej slutförts korrekt"
5) Serviceesök av Mattias (Vpc) som ställer om till "Extra rumsgivare", tar bort Legionellakörningen och höjer vv-temp till 55 °C.
6) 2/9 3-vägsventilen stannade åter i vv-läget och blockerade rumsvärmen. Meddelade Mattias (Vpc) och slog av värmepumpen.
7) 9/9 Läget oförändrat då Mattias kommer och har ett "lååångt" samtal med Er "Johan" på supporten. Får besked att detta är ett sällsynt fel som endast förekommit 4-5 ggn tidigare. Åtgärd: Byte av kretskort (igen) samt kontrollpanel.
20/9 Mattias har med sig både kretskort och manöverpanel, men byter bara manöverpanelen (till att börja med) vilket är enklare och då kretskortet redan tidigare bytts. "Överblivna" delar skall ha returnerats till Er.
Anläggningen startades upp och har därefter fungerat.
Kompletterar med att anläggningen regleras med en trådbunden rumsgivare med beteckningen EKRTWA (on/off-termostat).
Jag har
inte ändrat någon inställningen i (Od-03) utan det värdet (0) fanns med i antingen kretskortet eller manöverpanelen. Efter att jag gjort de ändringar som anvisats i föregående meddelande verkar värmepumpen fungera som tidigare, men med "lite högre" framledningstemp. än tidigare.
Ursäkta "smilyen" men jag får inte bort den.
Hälsningar
Bergvärme 2016