0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet är att det där blir ett stjärnnät, vilket inte rekommenderas av Maxim. Visserligen är 1-wireprylarna rätt så feltoleranta, så vid normal användning i ett normalt hus med upp till nåt tiotal meter långa kablar så spelar det säkert ingen roll.Mitt nät i gamla huset hade jag gjort så att ett par i kabeln går till givaren och ett annat tillbaks så att säga. Jag hade ingen patchbox, utan egenklämda Y-kopplingar, men det funkar lika bra med en patchbox om man bara kopplar över ena sidan av en kontakt till andra sidan på nästa osv... Nackdelen är då att man inte kan dra ut en kontakt i mitten för då tappar man förbindelsen med dom som ligger efter.
Fatum har mycket att välja på eller plockar fram specialare efter behov.http://fatum.se
Jag vill minnas att problemen kan uppstå om många givare ligger på samma kabelavstånd, vilket inte sker i ditt serienät. I så fall ligger Rickards lösning med att ansluta allt i samma punkt risigast till, mina patchboxar är ju faktiskt mera att se som ett bussnät där man har en lång kabel där givarna patchar in efter varandra (mindre risk för samma kabellängd), men jag tror väldigt få har några problem med detta.Just nu kör jag från servern 15m kabel till första patchboxen, där är 5 givare anslutna. Från den patchboxen går sedan 10m kabel till nästa patchbox där jag idagsläget har 2 givare anslutna, men fler ska in inom kort...så jag får väl se om jag får några problem...Om jag minns rätt så kan man om man får problem gå ifrån parasite-mode och börja utnyttja alla tre anslutningarna på givarna och på detta vis minska problemen...Om jag ska koppla som du purjo hade gjort blir problemet att givarna som Rickard säljer inte fungerar, mina patchboxar kan jag bara koppla om lite internt och sedan se till att man ansluter till uttagen i en följd. Tar man bort en givare så får man se till att flytta dit någon annan för att fylla hålet. Men det känns som att det systemet med att koppla allt i serie kan skapa mera problem än lösa. Räcker att det felar någonstans så dör ju hela nätverket efter felet.
Nja, "mitt system" innebär inte att man kopplar allt till samma punkt, om man t.ex. sätter en "sockerbit" vid varje enmeters givare och går vidare till nästa så blir det ett nät, låt vara med 1 meter länga "stubbar".Sen håller jag med dig, de flesta har nog aldrig några problem med stjärnnät.Jag har drabbats av problem en enda gång och det var när jag testade 10 stycken givare med 10 meter kabel kopplade till samma punkt.Det löste sig med ett 100 ohms motstånd i seie med dataledaren.