Vinghjulsanemometern kommer nog störa flödesbilden mer än en liten varmtrådsanemometer så den senare är bättre enligt mitt tycke.
Ett rör på utsidan gör såklart att det blir bättre mätning med själva sensorn då den kan vinklas rätt men tryckfallen påverkar totalflödet lite. Det blir inte heller en helt optimal mätning pga normala ventilationsflöden ger en ganska varierande flödeshastighet i kanalen.
Tips- mät på tre ställen längs en linje och ta medelvärdet.
Hur som haver går det inte att få det perfekt, jag har aldrig kommit bättre än +-10% med proffsinstrument under bra mätförhållanden som jag beskrev. Alltså det kunde variera 10% från mätning till mätning.
själv har jag laborerat med en difftempsmätare. I det externa röret sitter ett värmeelement och så mäter jag temperaturen i kanalen med en trådgivare samt temperaturen i rummet. Men det krävs stora effekter för att ge markanta temperaturskillnader och då får man mätfel pga varmare luft ger lägre densitet och det påverkar tryckfallen över ventilen. Jag brukar sikta på 5 graders temperaturökning med en upplösning på 0,1C ger det i sig ca 2% mätfel, men det finns andra felkällor såklart som osäker placering, värmeförluster osv osv.