Jag har pratat med Husqvarna Tanksvets och de kan sätta i stratifiers i tanken.
Om jag skulle göra en kopia på siljan, hur skulle jag dimmensionera dem och vad ska man tänka på?
Lite tankegångar som jag har tänkt på, ni kan gärna kommentera.
1) Det spelar ingen roll var i tanken man sätter stratifiers?
2)Hur stora ska de vara, 10% av tankbredden i diameter styck?
3)ska de vara öppna i ändarna?
4)Hur ska öppningarna vara i stratifiersarna, slitsar, hål?
5)Hur ska anslutningarna vara, stora, trumpetstyle (diffusor), smalt rör rakt in i stratifiern, från sidan under/överifrån?
6)på videon så är basen på stratifiern mycket bredare, är det viktigt för att sänka hastigheten på vattnet?
7)Jag har hört att diffusers ska ha formen som en trumpet, finns de prefabricerade att köpa eller finns det en leverantör för dessa?
Ja Rickard, även om de är bara några graders skillnad i vattnet verkar de skikta sig bra.
Frågan är om det är för att det är ett tvårörssystem som trycker vattenet genom tanken och därmed inte förflyttar vatten genom sin egen diffusion?
Om värmen trycks in i radiatorerna så borde inte ditt foto i så fall bara betyda att man släpper in det varma vattnet i mitten och sen så träffar de först plåten där uppe sen så blandas det ut snabbt och blir det lite orangare, därför är hela radiatorn i stort sätt samma färg?
Jag kan inte tillräckligt om strömning för att dra slutsatser av bilden annat än att: visst det är en tempgradient men går det att överföra till en acktank?
Men fortfarande så vet jag inte, kanske en dumtank som arbetstank fungerar bra. Jag börjar luta åt det, bara man kan få inflödena i tanken tillräckligt långsamma, Men om man vill blanda energislag som uppvärmning via flera olika varma energikällor och avsvalning via varmvattenslinga och radiatorkrets så tror jag stratifiers är överlägsna. Men jag vet inte förens jag har simulerat lite.
Därav två till frågor:
8)Om man har en 8kw on/off värmepump, kan någon säga vad man har för flödesspann ungefär över vp?
9) vad är en normal innerdiameter på rör anslutning på tankar, dvs vad är grovaste röret innvändigt som du kan koppla till tanken?
Ska ladda ned programmet som de på umeå universitet använde för att simulera sina tankar med (polysun heter programmet) och prova om jag klarar av att simulera lite.