0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är väl där vi skiljer oss.Jag kan utan problem säga att för 15000 kr extra får du en mer robust anläggning som sparar 200-400 kr mer/år och värmepumpen håller i ca 2 år längre (totalt ca 533-733 kr/år billigare drift).Ovanstående gäller om värmepumpen kostar 60 000 kr och livslängden är 18 respektive 20 år.Payoff-tid på den extra investeringen blir ca 20-28 år, men arbetstanken lär hålla längre än så.Sen är det upp till kunden att välja. Detta gäller alltså i de fall det skulle fungera bra (som hos mig t.ex.) även utan tank.Mitt hus får anses vara ett typhus, Sveriges mest sålda hus, ett Älvsbyhus.Jag skulle utan problem kunna se mig i spegeln varje morgon om jag agerade så.Men självklart, om en kund sa att de skulle köra sommarvärme på toaletten och kanske i källaren, och absolut ville kunna reglera temperaturen inne med radiatortermostater, då skulle jag klargöra att de var tvungna att skaffa en arbetstank för att jag skulle lämna funktionsgaranti på jobbet.Om ej fick de själv köpa in prylarna, och jag skulle kunna montera på löpande för 1000 kr/h men inte lämna någon funktionsgaranti.Det skulle jag inte heller ha några problem med.
Men den nya bygglagen gäller väl bara i nybyggda hus och inte om man monterar in VP i g:a hus eller