Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/gas i systemet.  (läst 1671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ABrandt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/gas i systemet.
« skrivet: 19 december 2016, 08:23:01 »
Skrev om detta problem för kanske ett år sedan, och då utan att få någon riktig ordning på det hela. Försöker igen:
Har en ewyq007 luft/vatten-maskin. Den är kopplad via manuella ventiler parallellt in på min vedpannas laddkrets. Jag kan alltså välja att värma ackumulatortanken med ved eller värmepump. Följande händer. När jag kört ved några dagar och sedan ändrar ventilerna och startar VP så bubblar det och har sig i rören. VP löser ut för cirkulationsproblem. Systemet är under konstant tryck med öppet expansionskärl så det är ju en gåta hur det kan komma in luft eller vad det nu är.
I somras trodde jag att jag kommit pÃ¥ ett svar pÃ¥ det hela. Att värmeväxlaren läckte ut gas i vattenkretsen. Den provtrycktes och det visade sig att det gjorde den nog. Den byttes ut men problemet kvarstÃ¥r alltsÃ¥. Möjligtvis har det blivit lite bättre men det är pÃ¥ hÃ¥ret att jag fÃ¥r igÃ¥ng VP,n utan att skruva isär och lufta manuellt i maskinen (via dräneringsventilerna i botten och pumpens gavel. Har en manuell avluftare pÃ¥ laddkretsens högsta punkt ca 2m efter VP och det kan löna sig att öppna lite där i samband med start. Vi har ocksÃ¥ bytt flödesvakt, automatavluftare och cirkpump. Men som sagt problemet kvarstÃ¥r. Hjälp!  :-\
240 m2 1,5 plan med anexbyggnad. Enrörssystem och golvvärme. Solo+ vedpanna 2000l ackumulatortank. Daikin ewyq007 rakt in i tanken som komplement.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/gas i systemet.
« Svar #1 skrivet: 19 december 2016, 08:34:50 »
Det är inte så att det frigörs mer syre ur vattnet när du eldar?

Utloggad ABrandt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/gas i systemet.
« Svar #2 skrivet: 19 december 2016, 08:48:00 »
Ja du menar luft väl? Det är ju annars en möjlighet eftersom jag värmer till 90 grader med  pannan och 48 med VP. Men dÃ¥ frÃ¥gar jag mig, varför samlas denna gas nere i cirkulationspumpsregionen som är lägsta punkten i hela anläggningen. Och borde inte denna luft vara ute ur systemet vid det här laget. Visserligen lyckades jag av misstag tömma ut kanske 500 liter av acktankens totala 2000 i somras men ändÃ¥. Och varför Ã¥ker ev gas inte ut ur den automatiska avluftaren. Kan tillägga att jag testat att ha autoluftaren stängd ocksÃ¥ för jag tänkte att det pÃ¥ nÃ¥got sätt kunde sugas in luft den vägen men ingen skillnad.
240 m2 1,5 plan med anexbyggnad. Enrörssystem och golvvärme. Solo+ vedpanna 2000l ackumulatortank. Daikin ewyq007 rakt in i tanken som komplement.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/gas i systemet.
« Svar #3 skrivet: 19 december 2016, 09:03:01 »
Hur säkerställer du att du har cirkulation genom utedelen när du har manuella ventiler ? Risken är stor att du fryser sönder din växlare i utedelen när det är minusgrader ute.

Mvh Daikin

Utloggad ABrandt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/gas i systemet.
« Svar #4 skrivet: 19 december 2016, 16:06:17 »
Angående frysrisk. Jag ser till att ha lite cirkulation ut genom VP. Stänger inte ventilen helt. Känner så att rören är varma. Har 35 cm mellan vägg och VP, välisolerade rör och sen är det väl en värmeslinga i pumpen också?! Jag tror det är det i min i alla fall. Men jag är medveten om risken.
240 m2 1,5 plan med anexbyggnad. Enrörssystem och golvvärme. Solo+ vedpanna 2000l ackumulatortank. Daikin ewyq007 rakt in i tanken som komplement.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!