Skrev om detta problem för kanske ett år sedan, och då utan att få någon riktig ordning på det hela. Försöker igen:
Har en ewyq007 luft/vatten-maskin. Den är kopplad via manuella ventiler parallellt in på min vedpannas laddkrets. Jag kan alltså välja att värma ackumulatortanken med ved eller värmepump. Följande händer. När jag kört ved några dagar och sedan ändrar ventilerna och startar VP så bubblar det och har sig i rören. VP löser ut för cirkulationsproblem. Systemet är under konstant tryck med öppet expansionskärl så det är ju en gåta hur det kan komma in luft eller vad det nu är.
I somras trodde jag att jag kommit på ett svar på det hela. Att värmeväxlaren läckte ut gas i vattenkretsen. Den provtrycktes och det visade sig att det gjorde den nog. Den byttes ut men problemet kvarstår alltså. Möjligtvis har det blivit lite bättre men det är på håret att jag får igång VP,n utan att skruva isär och lufta manuellt i maskinen (via dräneringsventilerna i botten och pumpens gavel. Har en manuell avluftare på laddkretsens högsta punkt ca 2m efter VP och det kan löna sig att öppna lite där i samband med start. Vi har också bytt flödesvakt, automatavluftare och cirkpump. Men som sagt problemet kvarstår. Hjälp!