Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ingjuten golvvärme med termostatstyrning dyrt i drift?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ingjuten golvvärme med termostatstyrning dyrt i drift? (läst 4488 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Baffs
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Baffs
«
skrivet:
15 december 2016, 07:30:44 »
Citera
Hej
Jag flyttade in i nytt hus i juni i år. (140kvm i ett plan)
Vi har ett Uponorsystem med termostater i alla rum, slingorna är ingjutna i betongen.
Huset i sig är väldigt energisnålt och tätt, 0.27 när täthetsprovet gjordes.
Vi har även ventilation med värmeåtervinning.
Uppvärmningen är via fjärrvärme.
I november gjorde vi av med 2000kwh på uppvärmning och varmvatten.
Jag tror att en orsak till detta är att först är plattan kall sedan när termostaten öppnar reglerdonet? så tar det väldigt lång tid innan plattan i rummet är uppvärmd.
När tempen är uppe i det den ska så tar det väldigt lång tid innan reglerdonet öppnas igen och då är plattan kall igen och så fortsätter det.
Jag hittade nån komfortinställning som gör att reglerdonen öppnar en viss procentandel av tiden/timme för att motverka detta men vet inte om det har nån större effekt.
Är det helt förkastligt att ha termostater i varje rum med golvvärme ingjuten?
Är det bättre att höja temperaturen på alla termostater till 30 grader och justera in temperaturen via värmekurvor osv?
Just nu har jag satt värmekurvan på 0.4 för jag tänkte att det är bättre med lägre temperatur på vattnet (30 grader vid 0 grader ute) för att systemet ska snurra större del av tiden.
//Stefan
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Ingjuten golvvärme med termostatstyrning dyrt i drift?
«
Svar #1 skrivet:
15 december 2016, 07:42:31 »
Citera
Med rätt injusterad värmekurva och rätt injusterade golvvärmeslingor kommer termostaterna att reglera så lite som möjligt. då borde du slippa dom där självsvängningarna som uppstår. Slingorna ska vara injusterade enligt projekteringsunderlaget.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Baffs
Nybörjare
Karma +0/-0
Baffs
«
Svar #2 skrivet:
15 december 2016, 07:56:28 »
Citera
Alla returer är fullt öppna.
Nån inställning i Uponorsystemet är aktiverad som ska klara att balansera det själv, hur det nu går till..
Så jag har tänkt rätt med att sänka kurvan så systemet får snurra mer av tiden?
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
15 december 2016, 08:11:21 »
Citera
Ja, det tycker jag. Sen är det ju ett ganska trögt system, så man ska göra små förändringar och vänta nån eller några dagar mellan varje.
Det kan nog ta ett tag för Uponorsystemet att ställa in sig. Jag skulle iallafall ha hjälpt det på traven genom att grundjustera flödet i alla slingor, men om det inte finns nåt underlag för det från projekteringen så blir det lite svårare.
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30716
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
15 december 2016, 09:16:46 »
Citera
Det blir helt klart jämnare temperatur på grejerna om man styr med kurvan.
Sen har nygjutna plattor lite fukt kvar och tills detta är borta så kommer plattan dra mer energi.
Det blir lägre förbrukning nästa år...
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36178
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
15 december 2016, 09:34:20 »
Citera
Vilken värmepump har ni?
En korrekt grundjustering av systemet innefattar följande:
Stäng av (värmepumpens) innegivarens påverkan på börvärdet.
Öppna alla termostater till max.
Avvakta någon/några dagar och se vad som händer med rumstemperaturerna, blir det för varmt inne, sänk kurvan med ca 1 grad för varje grad "för varmt" det blir.
Helst skall du justera in flödet på slingorna så att du har ca 4-6 graders deltaT mellan fram och retur när värmepumpen går kontinuerligt på max effekt.
Det görs enklast med en IR-termometer:
http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html
En Logger med några tempgivare på väl valda ställen är annars ett mycket bra sätt att få koll på anläggningen över tid:
http://www.energibutiken.se/sv/hem/102-logger-2020-startpaket-datalogger.html
Om du justerar på deltaT så att den blir "lika" på alla slingor kan det innebära att vissa rum blir lite kalla, och vissa lite varma, då får man justera flödena sinsemellan så att det blir bra (gärna stängda dörrar medan justeringen pågår.
När allt är klart skall du en normal dag (minusgrader ute, ingen sol som värmer, och normala vindar) ha perfekt temp i alla rum.
NU kan du åter aktivera värmepumpens rumsgivare och påverkan kan ställas på 2-3 grader.
Vill du kan du även aktivera några termostater, jag brukar rekommendera max 30% av termostaterna och då de termostater som sitter i rum som påverkas mest av "folk, matlagning och sol" som ger extravärme.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #6 skrivet:
15 december 2016, 09:48:56 »
Citera
Det värms med fjärrvärme. Injusteringen görs på samma sätt, men incitamentet är lite mindre eftersom det inte finns lika mycket pengar att spara...
Loggat
Gävleborg.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
15 december 2016, 09:50:44 »
Citera
OK, sorry, missade det. Skämspådig
Själva pendlingen av temperaturen tror jag inte kostar så mycket, energi är energi och kan inte förstöras - däremot kan du få jämnare värme på golven om du justerar in kurvan korrekt.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Baffs
Nybörjare
Karma +0/-0
Baffs
«
Svar #8 skrivet:
15 december 2016, 10:40:01 »
Citera
Jag ha fjärrvärme.
Har ingen innegivare enbart en utegivare till den.
Tror den heter Danfoss 110 nånting.
Gjorde jag fel som valde fjärrvärme? Som standard till mitt hus ingick det nån nibe frånluftsvärme, skulle det varit ett bättre val?
Säljaren propsade på att det var självklart att jag skulle ha fjärrvärme.
Är rätt okunnig om sånt här och litade på säljaren.
Varför finns det mindre att spara med ett rätt injusterat system om jag har fjärrvärme?
Jag ska testa att höja temperaturen på alla termostater och försöka ställa in värmen med kurvan.
Jag är dock tveksam till att Uponorsystemet klarar att balansera flödet om alla reglerdon är öppna.
Hur svårt är det att ställa in flödet själv?
Jag vet ju vilka slingor som är längst bort osv..
Jag kanske hade lite för höga förväntningar på ekonomin vad gäller uppvärmningen men är det inte rätt högt med 2000kwh för November månad i Östergötland?
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #9 skrivet:
15 december 2016, 10:53:27 »
Citera
Med värmepump så hade du sänkt från 2000 till en tredjedel av det. Om det vore lönsamt beror ju på vad du betalar för värmen i förhållande till priset på elen.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #10 skrivet:
15 december 2016, 11:04:55 »
Citera
En värmepump för högre COP ju lägre temp den behöver producera, därför är det viktigt med korrekt injusterat system och så låg kurva som möjligt om man kör med värmepump.
På fjärrvärmen spelar det ingen roll.
I ett nytt hus är det alltid högre energiåtgång första vintern, tills allt torkat ut, främst gäller det sulan.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3123
Karma +0/-1
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #11 skrivet:
15 december 2016, 11:28:25 »
Citera
30 grader ut vid 0 låter högt. Jag har idag -3 och pumpen vill skicka ut 26. Har 22,7 inne.
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 505
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #12 skrivet:
15 december 2016, 11:34:52 »
Citera
Returen spelar roll även på fjärrvärme sänder du tillbaka mer än 40 grader blir du straffad med volymtaxa i vissa avtal. För fjärrvärme är också justeringen viktig och då att det inte finns en bypass som släpper genom när förbrukningen minskar.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
Baffs
Nybörjare
Karma +0/-0
Baffs
«
Svar #13 skrivet:
15 december 2016, 12:41:53 »
Citera
Vet inte om det är aktuellt med returtemp i mitt fall för när jag kollar temperaturer på saker så finns det inget värde i på just det i den där comfort 110.
Betalar 52 öre kw:en.
jag ska testa att öppna alla reglerdon och försöka ställa in med kurvan.
Även om det inte ger nåt i förbrukning så ger det nåt i komfort iaf då det är tempen på golven varierar mycket.
Kollar jag hur mycket varje slinga har varit öppen över en veckas tid så är den högsta siffran 40% och det är i ett badrum som vi har inställd på 24 grader.
Övriga ligger på 20% och nedåt.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30716
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #14 skrivet:
15 december 2016, 14:14:36 »
Citera
Citat från: Baffs skrivet 15 december 2016, 12:41:53
Betalar 52 öre kw:en.
Det är ett OK pris på fjärrvärme, kostnaden blir lite högre per kWh än med en bra frånluftsvärmepump.
Dock är livslängden längre på fjärrvärme och det är i princip underhållsfritt.
Så i detta fallet anser nog jag att det är ett OK val, men kanske inte så självklart som säljaren hävdade.
Min syrra betalar ca 1 kr/kWh, fattar inte att hon valde att skaffa fjärrvärme.
Hon fick dock lite mer utrymme i pannrummet/tvättstugan och det var kanske värt pengarna.
«
Senast ändrad: 15 december 2016, 14:22:56 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2058
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
erik64
Rdx
uecjs
FredrikJonsson77
dan3051
TS Comfort AB
Nordkraft
JoA
Pen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info